Annons:
Etikett02-hund
Läst 3226 ggr
CelsiusT
2013-09-09, 18:53

Gillar inte lever och rått kött?

Min hund verkar inte gilla lever? Nu har jag förvisso bara provat kycklinglever. Kan det vara olika med olika sorters lever? Vad gör man om hunden inte gillar lever? Kan man få hunden att gilla maten mer? Är det något fel på min hund som inte tycker om maten?

Han verkar över lag tycka att det är konstigt med rått kött. Han tar det om jag skär det i små små bitar jag handmatar honom, men lägger jag det i hans skål så plockar han lite med det men verkar inte uppskatta det. Stor skillnad mot färskfodret (Bravo plus med vom), nu innehåller ju det förvisso vom vilket ju luktar väldigt gott, iaf i hundens näsa kan jag tro.

Han är en hund som haft väldigt dålig aptit och började äta först då vi testade färskfoder. Är det dumt av mig att börja experimentera med att ge riktig mat? Hade så gärna sett att han ville äta riktig mat. Både för att det verkar så bra och ser så mkt godare ut om han kan få sig ett gott köttigt ben att gnaga på än bara äta den där färsen/burgarna (som förvisso är 1000 ggr roligare att se honom äta än torrfoder) + att jag faktiskt tror att det skulle bli bra mycket billigare för oss, nu har jag iof inte tänkt att helt fodra med rått kött utan har tänkt det som ett komplement till färskfodret.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
vallhund
2013-09-09, 19:15

Många hundar gillar inte rå lever, om man ger det en lätt stekyta så slinker det oftast ner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
2013-09-09, 19:38

Okej. Kan han lära sig att gilla även rå lever om man börjar med att steka den lite?

vallhund
2013-09-09, 20:04

Har funkat för mig med flera hundar. Rå fisk har inte heller gått hem, förrens jag hittade Nordic Lax, det är inte ett helfoder, bara malen lax.

silverorm
2013-09-12, 09:08

I början undrade mina hundar om rå lever gick att äta..?? Så jag blandade (skar det i små bitar) det med Bravo nöt o Bravo vom, mosade ihop allt o tillsatte varmt vatten så att det blev som en varm gröt. Sedan dess äter de allt med god aptit. Skulle tro att det mest är en vanesak, hundarna är inte så vana vid råa måltider. Numera bryr sig min ena tik inte alls om torrfoder ö h t..(räknas väl inte som ätligt längre..)

CelsiusT
2013-09-12, 09:23

#4 Haha.. Torrfoder räknas inte som ätligt här hemma heller, inte sen vi började med färskfoder. Fast det var knappt att det räknades som ätligt innan heller. Han har alltid gått fram och nosat lite på torrfodret, kanske tagit någon kula. Lämnat maten, ibland ätit kanske hälften, antagligen för att han känt att han måste. Men det var långt ifrån varje dag jag fick i honom mat. Har hållit på och hällt olja, blandat i min mat osv för att få honom att äta maten, då gick det hyfsat. Så började jag med färskfoder och det lös i ögonen på honom, och i början kom han och tackade för maten efter varje måltid, och han lät mig inte missa att ge honom mat en enda gång. Verkligen som om han sa 'äntligen har matte fattat hur mat ser ut'.

Min vovve tyckte varken lever eller kyckling gick att äta. Men jag värmde båda delarna pyttelite, så gick det ner fint =)

Fenix_Chicci
2013-09-18, 21:32

Min hund gillar inte heller lever, men jag ger en lite bit varje dag, och oftast slinker den ner. Gör den inte det så klipper jag den i små bitar och blandar med något hon tycker är gott.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
Katti
2013-09-18, 22:52

En av mina hundar vägrade länge konsekvent lever (gris, ko och vildsvin). Det gick bättre om jag delade den i mindre bitar och även om den var halvfrusen. Många gånger har jag klippt den i bitar och blandat med VoH. Hon har annars god aptit, så hon är inte så svår att "lura" i levern! Nu har jag dock börjat ge lammlever istället och den tar hon som den är utan att tveka. Så nog är det skillnad på lever och lever alltid, i alla fall om man frågar Aaya!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

CelsiusT
2013-09-19, 12:33

Min hund har alltid tyckte bäst om det som kommer från får/lamm. Han känner väl i sig att det är får/lamm som han (border collie) är gjord att jaga och kanske därför också att äta ;P

vallhund
2013-09-19, 14:58

Ingen av mina vallisar, 6 BCs, en Heeler, en Schä/Terv blandis o nuvarande Berger har haft förkärlek för får/lamm.

CelsiusT
2013-09-19, 16:25

#9 Jag tror inte seriöst på det jag skrev i #8, det är mest en kul grej att han är BC och blir så otroligt galen och verkligen älskar får/lamm ;P Hade du inte läst det utan hört mig säga det så hade du förstått att det var sagt med glimten i ögat och ett leende på läpparna ;P

Upp till toppen
Annons: