Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3619 ggr
CelsiusT
9/6/13, 10:35 AM

Hjälp med att testa BARF?

Kan någon på ett enkelt sätt hjälpa mig att förklara lite hur man bör komponera en BARF-måltid till hund? Hur stor del kött, hur stor del ben, hur stor del inälvor osv. Gärna exempel på vad man kan ge också. Gärna lite tips på vad man bör tänka på osv. Men snälla, försök att göra det lite lättförklarat =S Det som skrämmer mig med BARF är just att det verkar vara så mycket om och men och svårt att förstå vad man ska tänka på.

Jag ger idag färskfoder, men svärfar ska slakta nu i höst (+ att jakten dragit igång nu) och jag tänkte då tigga till mig lite "restprodukter" och försöka se om border collien här hemma vill ha lite riktig föda. Tänkte då att man kan börja med att ge BARF kanske 1-3 dagar i veckan, eller vad man nu orkar med. Så kan han få färskfoder dom dagar man inte orkar/vill stå och greja, kan man göra så eller tänker jag fel? Är det stor risk att min hund blir dålig i magen?

Tänker mig inte i första hand att ge BARF på heltid, för jag torr inte jag orkar med det. Men vill gärna kunna ge lite då och då, så kanske det blir mer med tiden när man lärt sig och hittat rutiner och hur det fungerar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
silverorm
9/12/13, 9:24 AM
#1

Det var inte många svar du hade fått här? Men läs denna länken jag skickar. http://hundbloggen.nu/hur-barfar-man/

Jag började ge min tik kycklinghalsar/lår/vingar ihop med vom och eller nötkött som start. Varmt vatten på så att det inte var kallt (hon var petig då, usch..kallt o slemmigt??) Hon skulle bantas så jag fick börja tänka mager kost. Inälvsmat speciellt lever är nyttigt så det fick jag "lura" i henne i början..nu slukar hon glatt stora bitar när jag står o styckar. Much har ju färdiga måltider om du känner dig osäker, korvar som är färdigblandade s a s. Men krångla inte till det för dig :-) du kan knappast göra fel! Får hunden för mkt inälvor ja då bajar den löst, för mkt ben då är det hårt o pulvrigt. Min tik tål inga växter ö h t, bara rent kött, ben o inälvor. Tänk lagom, kött, ben osså lite inälvor av något slag. Du märker snart om du ger för mkt eller för lite, går hunden ner i vikt ökar du på dosen av exvis nötkött, blir hunden tjockare, ja då minskar du fet nöt o ger mer kyckling, vom o kalkon, eller lamm..hmm ren går alldeles utmärkt oxå o älg! Prova dig fram. Lycka till! 🙂

CelsiusT
9/12/13, 9:36 AM
#2

Vad räknas som inälvor och vad räknas som organ?

Medarbetare på westernridning.ifokus

NatasjaHemby
9/12/13, 12:35 PM
#3

Organ och inälvor är samma sak när man pratar om BARF.

Det organ du måste hålla koll på är lever, eftersom det måste ges för A-vitaminens skull, men inte får överdoseras. Njure bör man inte ge alltför mycket, då det är kroppens reningsorgan, men kan ges ibland som variation. Hjärta och vom/mage kan du ge hur mycket du vill, förutsatt att du varierar kosten.

SE*Simbelmynes

Sugar Mist
9/13/13, 3:20 PM
#4

Det jag lärt mig, nu ska jag inte prata för högt, är att det ska vara ungf. 10% inälvor varav 5% ska vara lever beroende på vad hunden behöver. Resten ska vara 50/50 kött och ben, ungf. Någon får gärna rätta mig men det är vad jag fått lära mig. Vikten av maten ska vara sammanlagt 2-3% och högre ju högre aktivitetsnivå. Så om du har en hund som ska ha 500g/dag ska den ha 50g inälvor varav 25g är lever och 450g kött och ben.

-

Heffipeffi
9/17/13, 11:46 PM
#5

#4 När du skriver 50% menar du väl köttiga ben? Menar du rena ben så tror jag att det kan bli mkt.

Sugar Mist
9/17/13, 11:52 PM
#6

#5 Skriver att av de 90% har jag hört att det ska vara halva delen kött och halva delen ben, hur man vill göra med det är den som utfodrars val.

-

Annons:
Mischa
9/18/13, 11:07 AM
#7

Det finns en hel del bra videos på youtube.

En favorit är Dr. Karen Becker:

http://www.youtube.com/watch?v=G3wLTlqnMMg&feature=share&list=PLR1sL4WPxg5PB3fuGtNejiBTcQH0ussoo

Sedan har jag hittat en DVD-serie med en kille som går igenom mycket på en detaljerad nivå, men han är också ganska inriktad på Prey-modellen. http://youtu.be/HLfPKxQDGMQ

≧◔◡◔≦

Heffipeffi
9/18/13, 10:46 PM
#8

Självklart gör alla som de vill och man får se till den egna hunden. Men jag tror ändå att om du ger nästan 45%rena ben, till skillnad från RKB kan det bli för mkt. Jag har läst rekommendationer på allt från 10% rena ben till 70% RKB.

Själv ger jag mellan 50 och 60% RKB, blir ungeför 25-30% rena ben.

Upp till toppen
Annons: