Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 3097 ggr
CelsiusT
2013-09-17 12:22

Att ge grönsaker

Jag uppfattar det som lite blandade uppfattningar om hurivida man ska ge grönsaker eller inte och i så fall vilken typ av grönsaker man ska ge.

Men hur som så har jag svårt att ge grönsaker till min hund, han vill inte gärna äta det.

Måste jag ge grönsaker och i så fall, hur ska jag få till det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
VildaVittra
2013-09-17 13:25
#1

Måste, måste man väl inte, men det är en naturlig källa till en massa nyttigheter.

Har du provat att steka/ångkoka lite snabbt? Eller att ge stinkbomben kaninmage?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2013-09-17 13:46
#2

#1 Nej det har jag inte provat. Han har däremot fått tillagade grönsaker ibland när han får rester från min mat, men han rör inte grönsakerna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

wesdi
2013-09-17 13:51
#3

Nej du måste inte ge grönsaker.
Olika dieter: de som anser att grönsaker ska tillsättas och de som anser att hunden får i sig allt den behöver via kött, inälvor och ben.

Hund har svårt att tillgodogöra sig vegetabilier så som de är. De måste finfördelas/mixas… eller ges via maginnehåll på bytesdjur för att hund ska kunna tillgodogöra sig det.

Så vill du ge grönsaker så får du finfördela dem (mixa). Exakt alla grönsaker är inte nyttiga till hund.

Kaninmage och lätt ursköljd vom (nöt är väl vanligast men lamm, eller vom från vilt går lika bra) innehåller ju lite växtdelar mm.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

CelsiusT
2013-09-17 14:04
#4

#3 Okej. Jag har ju testat att mixa eller skära med potatisskalaren. Men han nosar bara på det och äter övrig mat och lämnar grönsakerna. Även provat då att ge honom kokta grönsaker (som jag själv ätit av och sedan mosat ner resterna till honom). Men tänker också lite så att om han inte vill äta grönsaker så kanske han inte är i så stort behov av det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Bolten]
2013-09-17 14:08
#5

Bättre att ge otvättad vom än att ge grönsaker när hunden inte gillar de, finns inte heller något som de måste få i sig som inte finns i animaliska källor.

aleexx
2013-09-17 23:24
#6

Som tidigare nämnt i tråden så måste man inte ge grönsaker, men jag tillhör dom som gör det (handlar bara om ca 10%). Jag kör allt i en matberedare tills det blir som typ puré och då jag ger mat en gång om dagen så kan jag blanda ut det med vom, kött (samt laxolja och äggula de dagar som jag ger det). Det slinker ner utan problem 🙂

Annons:
CelsiusT
2013-09-18 15:25
#7

Vad är det hunden får i sig via vegetabilier? Om jag inte ger grönsaker, är det något annat jag bör vara noga att ge för att han ska få i sig det han annars skulle fått via grönsakerna?

Medarbetare på westernridning.ifokus

VildaVittra
2013-09-18 16:08
#8

#7 Främst fibrer, vilket är nyttigt för deras tarm också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2013-09-18 18:41
#9

#8 Det där med fibrer har jag fått på skallen för när jag nämnt det, tydligen behöver inte hundar, med sitt korta mag/tarmsystem det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
2013-09-18 18:47
#10

#9 Säg det till ägarna som har hundar med analsäcksproblematik. 😉

Fibrer är fantastiska.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CelsiusT
2013-09-18 18:56
#11

Hur ser jag på hunden att den behöver fibrer? Jag tänker att min hund har väldigt fint bajs, borde inte det synas på avföringen om hunden behöver mer fibrer? Jag vet ju att man säger så om människa iaf. Eller finns det något annat sätt att se det på hund?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Silvestris
2013-09-18 20:31
#12

#10

Problem med analsäckarna har väl oftast med avföringens konsistens att göra och den reglerar man rätt lätt med benhalten.

Upp till toppen
Annons: