Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1800 ggr
Sugar Mist
2013-09-16, 22:57

Hur ofta ska man variera?

Jag ska kolla med gårdsbutiken i närheten om hur mycket de tar för en låda med slaktrester, och då börja BARFa Opsis. Jag har koll på att hur mycket man ska ge, att man ska variera och allt sådant. Men det är 2 saker jag är lite osäker på, hur ofta ska man variera och ska man fasta någon/några dagar?

-

Annons:
VildaVittra
2013-09-17, 09:30

Kan du variera varje måltid så är ju det de optimala. Nej, man måste inte fasta hunden. Jag gör aldrig det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2013-09-17, 09:47

Enligt djurskyddslagen skall hundar erbjudas mat varje dag, dvs det är olagligt att fasta hundar. Det man därest a göra är att servera frukost en dag o middag nästa dag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CelsiusT
2013-09-17, 10:31

Jag frågade om att köpa slaktrester på slakteriet/köttbutiken här, dom sa att det krävs intyg från Jordbruksverket. Jag kollade upp intyget och det kostar 500:-. Enligt lag måste man ha ett sådant intyg för att slakteriet ska få lov att sälja slaktrester till mig att användas som pälsdjursfoder (hund eller katt mat). Annars måste slaktrester destrueras.

Medarbetare på westernridning.ifokus

wesdi
2013-09-17, 12:21

#3 Ja det stämmer. Intyg från JBV krävs, intyget gäller i 3 år.

Hur noga resp. slakteri är, är en annan sak men för allas bästa är det bra att man har detta intyg.

#2 Variation över tid, 7-10 dagar eller så. Varje måltid behöver absolut inte vara med *ny* köttkälla mm.  Men visst, vill man variera varje måltid så visst kan man det.

Ordet fasta gillar jag inte när det gäller att utfodra hund.
Blir lätt feltolkat till att man medvetet svälter sin hund, nekar den mat.

Däremot är hundar olika (även ägare). Vissa hundar vill bara äta ett rejält mål/dag, andra mår bättre av att få det uppdelat på 2-3 ggr/dag.
Vissa hundar tackar själv nej till mat ibland, hund ska så klart erbjudas men vill den inte äta så behöver den inte.
Det kan uppstå de gånger hund fått äta sig rejält mätt en måltid… ätit i princip obegränsad mängd eller ät-till-du-är-tvärmätt.
inte så ovanligt att råfodrade hundar får sådana här skrovmål/frosserimåltid ibland.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Heffipeffi
2013-09-17, 23:42

Du bör variera så att hunden får kött från tre olika djurslag på en 10-veckorsperiod. Det finns olika åsikter om man ska fasta eller ej. Själv ger jag hundarna bara mat en gång om dagen vid olika tidpunkter, beroende på hur vår dag ser ut. En dag kan de få mat på morgonen, nästa dag på kvällen.

Upp till toppen
Annons: