Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2815 ggr
CelsiusT
2013-09-16 13:24

Det här med tillskott?

När jag läser om BARF så känns det som om det ofta talas om tillskott och balans på vitaminer och mineraler och att BARF går ut på att själv balansera kosten osv. Men när jag frågat om vad man ska tänka på när man utfodrar med BARF så har jag mest fått till svar att variera maten. Räcker det att variera maten? Hur vet jag att min hund får i sig rätt mängd vitaminer och mineraler?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Silvestris
2013-09-16 17:11
#1

Varierar man täcker man det mesta, men jag tycker att det är lämpligt att tillsätta jod i någon form eftersom svensk mark är jodfattigt vilket leder till jodfattigt kött. Havsfisk är den bästa "naturliga" jodkällan, men man kan även ge kelp eller joderat salt. Jag ger lax en gång i veckan och tillsätter kelp.

Till katter, som har ett lägre jodbehov än hundar.

[Iyen]
2013-09-17 12:26
#2

Men salt är väl ändå inte bra att  ge till hund #1?

wesdi
2013-09-17 12:36
#3

Vi är olika.
Jod är inte det första jag tänker på som tillskott.
Däremot Omega 3.  Beroende på köttet.. varierar Omega 3 halten.
Kött mm från vilt, gräsbetande köttproduktionsdjur har bättre närigsvärden i sig än köttdjur som får *fabrikstillverkad* mat.

Så att ge tillskott i form av fisk/laxolja är något många gör.

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Silvestris
2013-09-17 12:45
#4

#2

Det beror helt på vilka mängder du ger. Både natrium och klorid är ju livsnödvändiga till en viss nivå.

CelsiusT
2013-09-17 13:47
#5

Är Omega3 helt ofarligt att ge? Eller finns det några om och men, kanske några max-mått?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Bolten]
2013-09-17 14:11
#6

#5 Man ska inte ge allt för mycket av det. Allt är bra i lagom mängd och med mycket variation.

Annons:
CelsiusT
2013-09-17 14:32
#7

Vad gör Omega3 och hur kan man "se" på hunden om den har brist/är i behov av det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Bolten]
2013-09-17 14:40
#8

#7 Vadå "vad gör omega3"? :p Brist brukar resultera i Mjäll, torr och glandslös päls, håravfall, sämre sårläkning. Går de ännu längre kan de leda till fet och förtjockad hud, klåda och ökad infektionskänslighet.

CelsiusT
2013-09-17 14:43
#9

#8 Jag menar, vad är det bra för och varför behöver hunden det? Vad har Omega3 för funktion i hundens kropp som gör att jag måste tillsätta det?

Men då fick jag ju lite svar på hur man ser om hunden har brist på det iaf.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elcyion
2013-09-17 14:52
#10

Omega 3 & 6 hjälper till med immunförsvaret, smörjer leder, ger fin päls, kan hjälpa mot torra trampdynor…

Jag ger mina djur fiskolja. Nu är det egentligen bara honkatten som visar något behov av det då hon fäller som bara den året runt. Men min hankatt är en fd vildkatt som börjar komma lite till åren (han bör vara minst 9 år nu) och han får fiskolja i rent förebyggande syfte (eftersom jag redan har köpt hem flaskan) och hunden får av samma anledning.

Att ge alla djuren fiskolja (och då kunna köpa en strl större flaska) blir billigare/lika dyrt som att köpa den minsta flaskan och bara ge till honkatten.

De generella jag skulle säga ang. fiskolja är att du bör ge det om din hund har ledproblem. Har hunden problem med exem/trampdynor/andra hudproblem är det helt klart värt att testa, om din hund har trist päls (kan även bero på brist på b-vitamin som finns i ganska stora mängder i äggula). Eller om hunden börjar bli lite till åren och du vill ge i förebyggande syfte.

Mig veterligen kan inte oljan överdoseras mer än att djuren blir lösa i magen om du ger för mycket (och det blir onödigt dyrt). Men någon annan får gärna rätta mig här.

Medarbetare på jack russel terrier

CelsiusT
2013-09-17 15:21
#11

#10 Okej, tack för utförligt och lättförståeligt svar!

Min hund hade väldigt problem med exem, torra trampdynor, trist päls osv förr. Men när jag för 2-3 år sedan började med färskfoder så har det med tiden försvunnit. Nu har han jättefin päls och hud och mår i allmänhet väldigt bra. Så jag ser inte att han skulle ha brist av det på något vis. Men nu när jag börjar BARFa så kan man ju hålla ögonen öppna för om det kan tänkas behövas som tillskott. Än får han ju bara BARF vissa måltider och färskfoder däremellan. Mest för att sambon inte vet vad han vågar ge än så han ger färskfoder som han är van vid. Men när jag är hemma så försöker jag att ge BARFmåltider. Så än så länge får han nog i sig vad han behöver från färskfodret, men det är ju bra att hålla ögonen öppna om det blir mer och mer BARFmåltider.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Elcyion
2013-09-17 21:52
#12

Samtidigt så mår han bra på färskfodret bör inte gamla problem uppstå med barf om det inte är så att han är överkänslig mot någon viss ingrediens (som ni inte är medvetna om). Men den dagen, den sorgen och det är extremt otroligt.

Vissa hundar (tex amstaff/pitbull) har ofta hudproblem. Allt från exem till demodex. Där kan det ibland hjälpa med tex fisk-/laxolja för att hålla symptomen på stången. Men de hundarna blir ofta inte symptomfria på färskfoder och de som blir det behöver i regel inga tillskott på barf heller.

Medarbetare på jack russel terrier

Upp till toppen
Annons: