Annons:
Etikett02-hund
Läst 2507 ggr
CelsiusT
9/13/13, 2:22 PM

BARF till het hund?

Min hund blir väldigt…hmm.."het" när han får i sig för mycket energi. Tex så provade vi Fodax färskfoder och han blev så het och stressad så vi fick byta. Jag märker nu när jag provat att BARFa några måltider att han börjar gå åt det håller igen. Jag vill ju egentligen ge ett foder med mycket energi eftersom han har lätt att bli mager och svårt att hålla hullet uppe. Men det får inte vara energi som gör att han blir het och stressad, för då blir det motsatt verkan och stressen gör att han istället tappar hull.

Jag är inte så bra på det här med mat till hund (mer insatt på foder till häst). Men vilka typer av energikällor ger mer hull och vilka gör mer att hunden blir "het"? Kan man fråga så?

Vad bör jag tänka på i hundens kost? Något jag ska undvika eller något som jag ska tänka på att lägga till?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Linnea
9/13/13, 2:25 PM
#1

Fett ger energi men ger du "för mycket" så lagras det - hunden går upp i vikt. Det borde inte göra honom stressad heller. Innehåller fodax spannmål?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

vallhund
9/13/13, 5:25 PM
#2

Testa att utesluta alla kolhydrater ur fodret.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CelsiusT
9/13/13, 8:06 PM
#3

Fodax innehåller lite spannmål och jag vet inte vilket. Men det som han går bäst på av färskfoder är Bravo plus med vom. Ett foder med ganska mycket spannmål ändå men däremot mycket kcal. 

När jag nu BARFat och då uppmärksammat att han fått förhöjd energi/stress så har det varit måltider som helt uteslutit spannmål. Då har han bara fått produkter från kyckling, gris och nöt. Ingenting annat.

Fett ger energi, men visst borde olika energi/fett-källor ge olika typer av reaktioner hos hunden?

Medarbetare på westernridning.ifokus

A_KickEm
9/14/13, 1:18 AM
#4

Har aldrig hört talas om att olika energikällor skulle påverka hundar på det sätt du beskriver. Det må gälla hästar men en het och stressad hund är vanligen under- eller överstimulerad och det beror inte på vad den äter. 

Sett till min egen erfarenhet skulle jag nog snarare säga att hundar som enbart får torrfoder blir lite slöa medan hundar som får färsk mat lever upp, blir gladare och piggare.

silverorm
9/14/13, 8:32 AM
#5

Ge mer kyckling, kalkon, nöt o vom, åsså lite lever då förståss…skippa allt som har med sädesslag att göra, det blir ju bara rent socker i kroppen. Tror nog att du är på rätt väg. 🙂 Ge gärna större ben som han kan få lite utlopp på, att gnaga större köttben plockar en del energi, o gör hunden trött o nöjd.

CelsiusT
9/14/13, 8:46 AM
#6

#4 Nu är ju inte detta en hund som får antingen färsk mat eller torrfoder. Det handlar om en hund som får olika sorters färskfoder och reagerar olika på dessa. Visst finns det olika energikällor på fler djurarter än hästar, se bara på oss människor. Varför skulle hundar vara unika? Stimulans och aktivitet är inget som förändras från dag till dag. Men jag ser ändå att han blir förändrad i beteendet, det är små signaler men jag är känslig för dom och vill ha en hund som mår bra.

#5 Ja men varför blir han hetare när han får rent kött? Är det för fett kött jag givit? Färskfodret jag givit innan innehåller ju spannmål men det verkar ändå passa honom bra eftersom det är ända fodret hittills som han går upp i vikt av och som han håller hullet på och får gott om energi men inte blir nervös eller stressad/het på. Det är ju nu när jag "tagit bort" spannmålet som jag ser förändringen igen. Ben har han fått, sådana som räckt hela dagen =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
silverorm
9/14/13, 8:55 AM
#7

#6 Du känner ju din hund bäst, så fortsätt med det som fungerar. Huvudsaken är ju att han mår bra. :-) Kalkon o kyckling avger/omvandlas till ett lugnande ämne (någon annan vettig kan säkert förklara bättre hur det fungerar rent kemiskt, minns inte just nu..) Bravo nöt är tämligen fett, så det kan kanske fungera? Du får helt enkelt prova dig fram till vad som passar just din hund bäst. :-)

CelsiusT
9/14/13, 9:10 AM
#8

#7 Jo alternativet är ju att fortsätta ge Bravo eftersom jag vet att han mår bra på det. Men jag skulle av flera orsaker så gärna vilja kunna ge naturligt rått kött. Tänkte att ni som har koll på det här med innehåll och effekter av olika sorters mat kanske också kunde det här med olika typer av energikällor. Kanske nöt och kyckling är bättre att ge än fet fläsk? Kanske fettet i fläsket inte är bra?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: