Ben från vilda djur
Hej!
Jag har kommit i kontakt med ett jaktlag som inte tar vara på några ben av deras byten så därmed kommer jag kunna säga ja jag vill ha ben.
Men nu kommer lite fråger :) Jag vet att hundar kan äta gris och dit bör väl även vildsvin tillhöra?
Men nu min fråga (som låter kanske korkat) men kan jag ge dom vildsvinsben och vilka kan man föredra. Jag har som sagt var småhundar. Jag får även från rådjur och älg är det någon typ av ben ni varmt kan tipsa om som är bättre för små hundar. Revbenen hur är dom på rådjur?
Kanske låter dumt men jag är dålig på kött, jag köper revben från nöt i butik och annat gottis till dom.

Vilken lyckost du är! Önskar jag kände jägare eller bönder och fick köpa billigt…
Hur som helst, JAG som varit så rädd för att ge ben förut till mina hundar (som du säkert sett på Pudel sidan) ger nu ALLT jag kan hitta. Och det fungerar jättebra. Jag antar att Rådjursben är ungefär som renben, dvs. ganska mjuka. Jag ger ju Mush renben (som är ryggrad med revben) till mina och de är alltså mjuka.
Vildsvin, är ungefär som gris. Men mer åt det vilda hållet och inte heller det är någon fara att ge.
Tror jag ska höra med min exmake (som tyvärr inte jagar fast han har jaktlicens) om han känner någon jag kan få diverse ben av…. Hoppas!
Du kan ge alla ben utom de bärande. Revben, hals, svans som exempel.
1 Haha ja du han kastar allt tydligen då hans jakthundar inte får äta ben 😉
Så jag sa att jag har så små hundar för slippa få en diskution om F ben och att dom inte äter så aktivt på benen. Vi får även själva kött om vi ville ha då han har dåligt med plats i sina frysar, så snart har vi en del kött med. Ska införskaffa en mindre frys och ha i förådet till hundarna för nu tycker jag att det är bra att ha lite mer plats till deras mat.
2 då ska jag tacka jag till alla utan de bärande benen, men jag tror jag fick lite mer bärande från älgkalv men de kanske inte är så hårda som vuxen älg?
Fråga även om dem kan vara så snälla att ta tillvara på ex. hjärta, tunga etc. (om inte skytten vill ha dessa) då det tyvärr ofta slängs på plats.
≧◔◡◔≦
4 japp det ska jag höra :) Jag har dok lite svårt med att hantera kött i regel men nu klarar jag av att iaf skära o grejja med lite köttbitar utan att må dåligt. Jag har haft svårt att äta kött sen jag var 8 år, antagligen lite fobi för kött. 😇 Jag lagar kött men smakar inte av det haha men man o barn säger alltid att det är gott o det brukar lukta "gott" . Jag har lite svårt för att hjäta men kanske kan be lite suport av min man att hjälpa mig 🤐

#4 Älghjärtat som är så gott rökt! 😮
/Norrlänningen. 😇
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ja det smakar helt ok, dock tycker inte alla skyttar det uppenbarligen.
Men då blir det mer till hunden🙂
≧◔◡◔≦