Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2189 ggr
Seglarina
2013-08-23, 12:35

Skulle vilja BARFA mina katter

Hej

Jag har två hittekatter som jag skulle vilja börja BARFA.

Honan, som jag har haft längst hon är emellertid väldigt besvärlig i maten. äter egentligen hara Mjau kattmat, men köttfärs i gelè. Jag provade lite att blanda i rå köttfärs i den maten och öka succesivt, men det föll på att jag ju inte kan ha rå köttfärs i kylskåpet så länge.

Jag har varit till veterinären ett par gånger med min andra katt för att han hade varit i slagsmål och blivit illa biten. Vi betalningen småpratade jag lite och sa att jag ville börja BARFA mina katter, hon i receptionen visste inte vad jag talade om…väldigt konstigt tycker jag. Trodde att detta sätt att mata djur var ganska känt vid det här laget.

Vad hon dock sa var att katter behöver ett ämne som heter nått med turin, någon som känner till det? Vi diskuterade om dett ämne finns i möss, vilket jag utgår ifrån. Katten kan ju inte få näringsbrist på sin naturliga mat. Hur bär man sig åt att tillgodose katten med detta ämne när man BARFar? För möss tänker jag inte ge dom, det får dom fixa själva i så fall. :-)

Annons:
Silvestris
2013-08-23, 17:47

Taurin är en aminosyra som finns naturligt i rått kött så det är egentligen inte ett problem när man BARFar. Inte om man ger en varierad kost.

Taurinbrist uppstår främst när man ger katter tillagad mat eftersom tillagning förstör det och/eller gör så att det fäller ut i kokvattnet.

Seglarina
2013-08-23, 18:20

Skönt, på henne hos veterinären lät det som det bara finns i "kattmat". :-)

[Elinors]
2013-08-24, 07:57

#0 Ett helt pkt köttfärs kan vara svårt att ha i kylen, det håller jag med om :) Det du kan göra är att dela upp köttfärsen i dagsportioner (med fryspåsar) och ta upp en påse ur frysen dagen innan, på så sätt blir inte köttfärsen dålig :)

Ang taurin; vad jag förstått är hjärta rikt på taurin (kolla upp då jag inte är helt 100).

Lycka till med ditt BARF:ande :)

SuperLimm
2013-08-28, 11:36

Hjärta innehåller mycket taurin. Man brukar säga att katten ska äta 10%-15% hjärta när man BARF:ar. Taurinet förstörs dock lite när man fryser det. Ju längre det är fruset, desto mer taurin försvinner från köttet. Ger man kött som varit fruset tycker jag man kan ge 15%-20% hjärta.
Olika sorters hjärta innehåller olika mycket taurin. Jag är inte helt säker men jag tror att lammhjärta innehåller mest taurin. Kyckling har jag för mig om innehåller minst taurin. Du får googla på "BARF katt" och läsa mer om det innan du börjar på heltid, du verkar ha endel kvar att lära :)

Mvh Linn

Seglarina
2013-08-28, 19:39

#4 skrivet av SuperLimmJag vi har mycket kvar att lära allihopa, min lillprinsessa äter som sagt i princip bara mjau kötfärs i gelé

Upp till toppen
Annons: