Annons:
Etikett17-barf-etik
Läst 6517 ggr
[fabienne]
8/16/13, 11:34 AM

Mush

Jag funderar på foder till min kommande valp och har tänkt på Mush som en grund, för att sedan komplettera med kort datum-kött från mataffären och älgkött då jag har lätt att få tag i det, och även hålla ögonen öppna och leta efter andra möjligheter att få tag i bra hundmat.

Det jag funderar över är att Mush tillverkas i Finland, och jag undrar hur djurhållningen där ser ut jämfört mot vår? Jag har sökt runt lite men hittar inte så mycket info. Det "känns" som att det inte är så stor skillnad på våra regler angående djurhållning, men jag vill gärna veta om ni vet något som skiljer sig. Några regler som är strängare där, eller något som är tillåtet där men förbjudet här eller så. :)

Annons:
Mapel
8/16/13, 11:38 AM
#1

Vet inte så mycket om djurhållningen specifikt i finland men vad jag förstått så är djurhållningen som köttet kommer ifrån i mush bra och djurhållningen är bra. Inte lika industrialiserat som i sverige vilket jag ser som positivt. Sen vet jag även att deras måltid med ren så kommer köttet från sverige. Lappland för att vara exakt :)

[fabienne]
8/16/13, 11:43 AM
#2

#1 Läser man på deras hemsida så låter det ju väldigt bra, men det är klart det gör det. ;) Men jag tycker Mush verkar bra, jag har fått ett bra intryck av dem och jag tycker innehållet ser väldigt bra ut. Så jag hoppas jag ska kunna köpa deras produkter utan att ha alltför dåligt samvete. :)

Mapel
8/16/13, 11:58 AM
#3

Ja, jag tror det med. Jag får hem en liten valp på måndag och vi har tänkt att ge Mush, ha kollat en del på det och det verkar bra. Vi har dock enbart tänkt att köpa viltalternativet som de har så har inte jätte koll på de andra produkterna :)

[fabienne]
8/16/13, 12:02 PM
#4

Spännande med valp! :D Vad heter det viltalternativet? Nu när de bytt namn och hemsida och allt så känns det lite snurrigt. Speciellt med tanke på att de gamla korvarna inte finns med på nya hemsidan. 🤔 Jag hoppas verkligen inte de kommer sluta tillverka de gamla korvarna…

Mapel
8/16/13, 12:18 PM
#5

Nu har de ändrat igen! Sist jag kollade för nån vecka sen hade de lagt in måltider på den nya sidan men nu är de borta! Hoppas verkligen inte att de ska ta bort det. Och jag hittade inga ben alls nu heller. Det som vi tänkt ha var iaf ren med ben och älgben. Men hittar inte dem nu :( Hoppas de har lite musch kvar i butikerna så man kan köpa det fortfarande.

[fabienne]
8/16/13, 12:25 PM
#6

#5 Vi får hoppas att de bara inte hunnit med i och med allt det nya, och att de jobbar på det. Det känns som det skulle vara dumt av dem att sluta med sina gamla produkter. De verkade vara väldigt populära. Vi får vänta och se helt enkelt då. :)

Annons:
Mapel
8/16/13, 12:48 PM
#7

Jag skickade ett litet mail till de precis, och frågade om de skulle ha kvar något av det gamla så får väl se om de svara på det :) Kan meddela här sen vad de svarar om du är intresserad :D

[fabienne]
8/16/13, 1:05 PM
#8

#7 Klart jag är! :D Toppen!

[fabienne]
8/16/13, 1:59 PM
#9

Hittade detta på Mushs facebooksida: "De nya produkterna (Vaisto) är kompletta foder, men det skadar inte att variera emellan dessa heller! De tidigare måltiderna kommer i framtiden heta "Mix" och har blivit fler i den kategorin! Övrigt sortiment så som Vom, kycklingorgan mix m fl finns också kvar! Mvh Robert" 👍

Silvestris
8/16/13, 2:22 PM
#10

Vad jag vet skiljer sig inte finsk djurhållning nämnvärt från svensk.

[fabienne]
8/16/13, 2:25 PM
#11

#10 Okej, tack för svaret. :)

Vattnadal
8/16/13, 4:58 PM
#12

Jag både säljer och använder mush. Stavningen ändrades då det tydligen betyder fitta på tyska, med gamla stavningen…

De gamla måltiderna blir kvar, de nya är bättre, men dyrare. Jag har valt att ha bara en enda av de gamla måltiderna hemma, och 3 av de nya, annars har jag hela sortimentet på de "rena" köttkorvarna, då mina kunder föredrar att mixa själva, utan grönsaker. Fick hem Vaisto idag, och det SER bra ut. Tyvärr var visst mina broskben restade…

Vidar har varvat mellan V&H nr 25, sen valp pga vikten, och lite kalkonhalsar, och då och då precept large breed (dvs torrfoder). I april eller så började jag ge bara mush, växlar mellan sorter, ger 350 gram om dagen. Tar alltid fram 1 kalkon med ben, och så blir det 1 korv organmix, lax, nöt, grisnöt eller ren, ibland kyckling till det, och ger av 2 sorter varje måltid. Kalkon får han alltid pga att han behöver mycket tryptofan för att stressa av.

Förtetaget säger i alla fall att de har god djurhållning på de gårdar djuren kommer från.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[fabienne]
8/16/13, 5:40 PM
#13

#12 Typisk sån sak som är värt att kolla upp när man väljer namn, haha. 😉

Skönt att höra, Mush verkar ha många olika produkter så det känns inte som variation kommer bli ett problem. Jag såg att det fanns ett valpfoder bland de nya produkterna också. Jag ska kika närmare på det men jag har hört att det kostar ganska mycket om man har en större hund. Men kanske är värt att börja med. :)

Tack för din kommentar!

Annons:
Mapel
8/16/13, 10:14 PM
#14

#9 och #12 Vad bra! Då vet vi ju att de åtminstone kommer finnas kvar då! De kanske inte hunnit uppdatera hemsidan än bara, det är därför de inte går att hitta :)

Vattnadal
8/17/13, 12:16 PM
#15

Vaisto ligger runt 49 kr för 800 gram, så det är inte billigt. Dock finns det en starter, för hundar som äter torrfoder, funkar även för hundar med låg förbränning, samt 2 sorters valpfoder. 

Kan nog vara bra att börja med detta, till man har mer koll själv.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Foderboxen
8/18/13, 1:41 PM
#16

Mush har haft lite problem vid övergången till sina nya webbplats, men av de Mush måltider och korvar som nu finns i sortimentet kommer alla utom två att finnas kvar även framöver men som nämnts tidigare i tråden kallas Mixer och ingå i något som Mush kallar för Basic-serien.

Mush Vaisto är en bra produkt, återförslutningsbara påsar, styckfrysta köttbullar lätta att portionera, och innehållandes tre proteinkällor för att innehålla allt hunden behöver - dock är det kanske inte en optimal produkt för ägare av större hundar, men där fungerar ju 500-grams korvarna bra.

[fabienne]
8/18/13, 2:24 PM
#17

Det låter toppen. Det får bli en blandning av Mushs olika sorter som bas. :) Nu verkar sidorna ligga nere där man kan söka på återförsäljare men jag hoppas att det finns någon i närheten. Gissar att det inte finns supermånga återförsäljare i Dalarna. 

Brukar man kunna köpa större volymer och få rabatt? Köpte VoH förut, och köpte man en låda med 40 korvar blev kilopriset billigare. Fanns ännu billigare 5kiloskorvar också. Eller det kanske är upp till återförsäljarna att bestämma med rabatter och så? Är 500 gramskorvarna de största förpackningarna som Mush har? :)

Vattnadal
8/19/13, 11:09 AM
#18

Har man kennel kan man registrera sig på mush sida och få ett uppfödarkort. Detta ger 15% på hela lådor av fodret.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[fabienne]
8/19/13, 11:24 AM
#19

Å, smidigt. Men jag har "dessvärre" inga planer på att börja föda upp hundar. 😃

Mapel
8/20/13, 4:58 PM
#20

Idag var vi och handlade lite musch produkter! Alla gamla korvar famns ju som sagt kvar och de hade även alla de nya sorterna så nästa gång blir det nog sådana då de är så praktiska att portionera. Men vi hade presentkort på korvarna så det fick bli det denna gång. Har dock inte fått ngt svar från mush men har ju redan fått svar på allt jag frågade dem här redan så det gör inte så mkt. :)

Annons:
[Aquelegia]
8/20/13, 10:45 PM
#21

Hur förhåller det sig med procenthalten för katt i mushs "färsbollar" helfodret?

Har 2 sådana förpackningar hemma (fråga mig inte varför) då jag 2 dagar senare gjorde BARF från grunden men tanken var att jag bara skulle behöva köpa till det som saknas procentmässigt.

Tänker om jag skulle ge det dem emellanåt så jag får bort det från frysen. Är det heldumt att utgå ifrån det och bara lägga till det som saknas får nästa glada hund det som kommer förbi.

Lina Strindlund
8/24/13, 10:22 PM
#22

PÅ VoH´s hemsida kunde man fylla i sin hunds vikt och få fram hur mkt de ska äta per dag. Min hund är sheltie på 8,5 kg, enligt VoH skulle hon då äta 160 gram per dag. Är det samma med mush då? :) Tur man har liten hund. :) Är det en bra idé att blanda torrfoder med BARF om man inte har råd att använda bara BARF?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

MaritaBo
8/25/13, 10:12 PM
#23

Det är ungefär samma vikt man ska ge av så gott som alla färskfoder fabrikanter. Jag blandar och ger samma vikt oavsett sort.

Vattnadal
8/26/13, 11:28 AM
#24

Små hundar har ofta högre förbränning än stora, så på en hund runt 2-4 Kg räcker det sällan med 2%, samma med valpar, där man ger 2% av förväntad vuxenvikt. Hårt arbetande hundar, stressade hundar, har högre förbränning. Börja med 2%, se vad som händer. Är hunden väldigt hungrig, revben och ryggrad börjar sticka ut för mycket, öka fodergivan. Om revben och ryggrad blir svåra att känna, är 2% för mycket.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: