Annons:
Etikett03-katt
Läst 1959 ggr
Maria Katarina
2013-08-21 21:17

Röda ögon och bleknad päls

Vi har varit på resa i tre veckor och vår ragdoll har varit hemma hos en kompis under tiden (hon har också en katt). Nu när vi hämtat honom ser han annorlunda ut, han har tappat en del hår och är blekare i pälsen. Hans ögonvitor är också lite rödsprängda. Jag förberedde frysta matpåsar till honom med rått kött (tre olika) samt hjärta och lever. Ben kunde jag inte blanda in tyvärr. Kan hans förändrade utseende bero på att han har brist av något? Han verkar annars vara pigg.

Annons:
Fenix_Chicci
2013-08-22 00:28
#1

Fick han inget kalcium alls under denna period? Som tex. äggskalspulver eller benmjöl?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Silvestris
2013-08-22 08:32
#2

3 veckor är en relativt kort period, det brukar ta längre tid för näringsbrister att uppstå. Brist på A-vitamin kan ge torra ögon vilket skulle kunna leda till rödsprängdhet, men får katten lever ska inte det vara ett problem.

Vad gäller päls så är ju färgen på ragdollens päls temperaturberoende så att pälsen är blekare kan vara ett resultat av att vi har haft sommar=varmare=ljusare päls. Fällning kan också bero på årstiden, men visst även vissa brister kan leda till det.

Maria Katarina
2013-08-22 10:06
#3

#1: nej tyvärr. #2: åh, så skönt att höra! Han har nog fått sommarpäls då, augusti här har varit så varm, och lägenheten där han var under de tre veckorna har ingen luftkonditionering heller, så det kanske snabbade på processen. Idag har han inte så röda ögon längre heller, kanske det var bara jag som överreagerade.

Upp till toppen
Annons: