Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2461 ggr
[Aquelegia]
2013-08-18 15:11

Hur fördela i påsar?

Har fastnat rejält och hjärncellerna vägrar sätta igång.

Behöver hjälp med vad jag skall ha i vilken påse efter ett 10dagars schema.
Matschemat för 2st 5kg katter/dag:

Gram/dag                 gram/10dagar      Procent:            

Kött:    130gr                 1300gr              65%
Hjärta:   28gr                   280gr             14%
Lever:    12gr                   120gr              6%
Ben:       26gr                   260gr             13%
Övrigt:     4gr                      40gr              2%
=    200gr                       2000gr            =100%

Kan för mitt liv inte lösa så som BARFmycat gjorde i sina videos med en sorts organ i varje påse och resterande (kött/ben) på organpåsarna. Jag får inte alls till det genom att ta 50grams bitar, då blir det ju helt fel procentmässigt.

Några påsar får ju självklart bra bli kött men alltså hur många gram av vad skall jag ha i varje påse?
Jag får inte alls till det genom att ta 50grams bitar, då blir det ju helt fel procentmässigt. 

Här sitter jag med en våg vars batterier tackat för sig och ett köttberg utan ngn aning😞

Annons:
[Aquelegia]
2013-08-18 16:37
#1

Efter en dusch föll allt på plats! 😟

För att underlätta räknade jag ihop:

 Hjärta/lever (280-120) -         400gr = 40gr/påse
 Ben             -                        300gr = ca30gr/påse
* Kött/övrigt   -                      1340gr  = ca 14gr/påse **

* köttet består av lamm/kyckling med skinn och renfärs.
   Det är renfärsen som skall blandas med övrigt, äggula och dill. Dillen har jag bara för katterna slutar tugga på växterna då. Misstänker att jag kommer kunna utesluta dillen framöver när BARF:en läkt ut deras magar.

** 2 katters dagranson i samma påse.

Om detta kommer underlätta i framtiden ojoj, nu vet jag ju på ett ungefär hur mycket jag behöv handla av vad 🥳

JilianRose
2013-08-19 07:15
#2

Hur viktigt är det egentligen att följa ett dagsschema på grammet? I vilt tillstånd fångar katten en liten mus en dag, en större fågel nästa och får bara i sig en liten groda och gräs den tredje. Om jag ger katten lagom med kött, ben, hjärta och lite lever, fördelat över en hel vecka borde det väl inte göra någon skada om all lever äts på den första dagen osv..?

Mullemu
2013-08-19 07:46
#3

#2 Inte dödligt viktigt. 😉

Min katt äter olika mycket från dag till dag för att han själv väljer att göra så. Det viktigaste är att få en hyggligt bra balans mellan de olika delarna (kött/hjärta/ben/lever/övrigt). 

Jag ger t ex lever två gånger i veckan. Enligt uträkningarna ska han ha ca 80gr/vecka (växande katt som får ca 5% av väntad vuxenvikt) men om han får 70 eller 90 gr spelar ingen större roll för det jämnar ut sig över tid.

[Aquelegia]
2013-08-19 22:48
#4

Skrev ju ca för jag visste att ngn säkert skulle övertyda det annars 😃Vill ha en bra "grund" att utgå ifrån. Lever skar jag i +- 20grams bitar och köttbitarna tja de bara skar jag och sedan vägde jag på ett ungefär. Dessutom vet jag att jag sammanlagt behöver köpa 2 kg av diverse ting för 10dagars mat för kissarna vilket underlättar vid handlandet☝️ 

Var ett tag sedan jag HelBARFade så behövde bli varm i kläderna. Nästa gång vet jag att det går åt 5-6 kycklinghjärtan per påse  och 2 större leverbitar (inte står jag och skär till pyttebitar😉)
Tycker dock det är viktigt att ha ngn sorts koll på hur mycket kissarna skall ha.
Benen däremot hehehehe de finns allt ngr 50grambitar per kisse i ngn påse här och där för de får ju inte i sig all benmängd då de inte kan tugga de hårdaste delarna.
Är väl trevligt för osäkra kattägare att veta EXAKT hur mycket katterna MÅSTE få i sig för att få i sig all näring. Här finns det ett fullt följbart schema för den som inte vågar räkna själv 🙂

I vissa påsar valde jag att bara lägga lever och i andra bra hjärta, sedan fick det bli lite blandat.
Rådjursfärsen pajade jag helt (suck) hällde i både äggula OCH nötblod så det blev bara en enda sörja😇
Hällde massan över hälften av de andra köttsorterna så nu finns det saliga blandningar i påsarna. Om de kissarna blir proteinintoleranta tja då vette katten😛

Fick till ca 30 påsar med mat. Skall räkna ut hur mycket det kostade🙂

Mullemu
2013-08-20 07:46
#5

Tycker att du tänker sunt och vettigt. 🙂

[Aquelegia]
2013-08-20 11:02
#6

#5 Har allt läst mig fram till mycket kunskaper tack vare denna sajten 😉 Katterna äter oväntat bra på de stora benen, jag som alltid påstod att min kisse tuggar inte HAH! Nya katten har inga problem med det heller han älskar ben och stora köttbitar😃 Nya katten ratade allt annat än pussys burkmat och tillslut ledsnade jag. Varför skall min katt sluta barfa bara för nya katten (vi är bara fodervärd åt nya) "ska" äta pussy. Ägaren vet om att jag barfar och hans flickvän barfar sin hund så det är inte helt främmande.

Glad att maten uppskattas och igår satt jag och försökte fota deras tuggansträngningar hihi så sött när de vickar huvudet fram och tillbaka för att få riktigt bra grepp om köttet med baktänderna 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: