Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 8491 ggr
CelsiusT
2011-10-09 10:07

Vilket färskfoder är bäst?

Undrar vilket färskfoder ni tycker är bäst och varför? Funderar på att prova, så får väl lite grann rätta mig efter vad det går att få tag i häromkring men kan ju vara bra att veta om något är bättre än något annat.

Min hund är ganska aktiv, gillar inte att äta och är konstant för mager. Han har lätt för att få diarré vid stress, vid foderbyte, vissa foder mer eller mindre osv osv.

Jag kan väl mer eller mindre ingenting om färskfoder och jag förstår nog inte ens skillnaden på färskfoder och blötfoder (alltså konserverad hundmat).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Katti
2011-10-09 13:11
#1

Du sa själv vilken skillnaden är. Blötmaten är konserverad! Av de färskfoder som finns på marknaden är Vomoghundemat bäst. Det är det enda som inte har tillsatt spannmål. Det är dyrare, men värt det tycker jag!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
2011-10-09 16:53
#2

Kolla på innehållen och undvik spannmål :)

Eller blanda själv :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sarah-S
2011-10-09 19:12
#3

Vom og Hundemat är bäst, och även dyrast

Sen tycker jag att Bravo har bra foder oxå, ffa storlekarna med burgar på 250gr eftersom jag har en liten hund (3kg)

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

CelsiusT
2011-10-09 19:34
#4

#1 Då undrar jag ju varför folk köper färskfoder, fyller frysen och kletar med blodiga färsbitar?

#2 Varför ska man undvika spannmålet? Visst ska inte hundar ha i sig för mkt spannmål, men på vilket sätt är det så skadligt att man bör undvika det?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah-S
2011-10-09 20:01
#5

#4 Varför konserverad mat när man kan köpa färsk?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

CelsiusT
2011-10-09 20:05
#6

#5 Lättare att få tag i, lättare att förvara (iaf när man bor i lägenhet med liten frys), lättare att ha med sig vid resa, mindre planering, lättare att hantera.

Min fråga är ju bara, är det lika bra? Om det är det, varför framgår det inte mer info om konserverad mat inom snacket om barf och alternativ till torrfoder?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
2011-10-09 20:06
#7

#3 Varför är VoH bäst enligt dig?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zabbio
2011-10-09 20:06
#8

#4 Usch-- är inte så bra på att förklara… men de kan inte riktigt använda sig av det. Och de allra flesta torrfodren har mycket mer spannmål än animaliska produkter, så det är inte  bara ''lite''.. detsamma gäller väl många blötfoder.

Hunden är köttätare till största del. Möjligtvis kan de äta bär, spillning, nedfallna frukter och så, men huvudfödan är ändå kött (det verkar ha visat sg att de undviker maginnehållet i bytesdjuren också, oc bara äter mag-väggarna. Annars är det något många hävdar att de äter för att visa på att de är allätare och inte köttätare)

Vete, korn, havre, majs och andra stärkelserita spannmål är så långt ifrån den kost och energiform de är utvecklade att äta.. de äter gräs för att kräkas, och säd är ju ett slags gräs.. som exempel.

Men visst.. små mängder spannmål är  kanske inte skadligt.. men vad gör det för nytta? Varför ge dem så mycket som det är i fodret?

Och komersiella foder (torfoder och burkmat) innehåller en massa kemiska konstigheter, ju mer man läser om dem, desto mindre vill jag låta min hund komma nära.. Färskfoder (även de med spannmål) innehåller oiftast rena ingredienser, riktigt kött osv. Riktigt animaliskt protein som hundkroppen kan ta upp. Inte bara smakämnen som är så behandlade att de inte innehåller något av ursprungsvaran (digestiv/digest), spannmål, vegetabiliska oljor osv.

När fodret för en köttätare (eller om man nu anser att de är allätare med inriktning på kött) består mest av spannmål och vegetabilier.. kan det verkligen vara bra?

Upphettad föda tappar en del näring och enzymer som hjälper till att ta upp näringen, och kommersiella foder är oftast väldigt behandlade och nästan sterila på många sätt. Det känns inte heller helt bra när det är det enda hunden får i sig. (Vi äter ju behandlad mat men vi äter betydligt mer varierat och får även i oss rå föda och helt naturlig föda, hundar får ju i regel samma typ av mat alltid)

Här finns en sida med en hel del förklaringar på hur och varför. Skrämselpropaganda? Kanske. Men tänkvärt. Och läsvärt.

http://helahunden.wordpress.com/2009/05/29/ar-hunden-glutenintolerant-eller/

Men visst. Färskfoder med rena, tydliga råvaror är säkert helt ok mat, speciellt i jämförelse med torrfoder eller burkmat. Även om det finns lite spannmål.

Färskfoder är inte krångligare än burkmat, dock tar det ju plats i frys och behöver tinas. Men inte kladdigare eller så. Och torrfoder har en brist på vatten som är helt onaturlig för ett djur som får i sig mesta av sitt vatten via födan. (Även hästar, egentligen.. tänker på att vi ger dem hö. Fast vad jag förstått dricker vildhästar oftare än vargar ändå)

Att ge rått kött, ben, inälvor osv ger dels variation i kosten, dels har man ju koll på  vad hunden verkligen äter och de får tugga på ett hälsosamt sätt. Ät-tiden och tuggtiden är viktig sysselsättning.

Jag har bytt tillbaka till rått kött efterom jag ärligt talat misstror de normala foderföretgen, hur torrfoder egentligen funkar för hundkroppen och att ge riktig mat är roligare och inte mycket krångligare än att ge färskfoder eller burkmat. Jag slutade med det pga min egen depression. Men jag tror helhjärtat att det är stor skillnad i hälsan från torrfoder/burkmat och att ge färsk-foder eller barf. Och jag är övertygad om att säd och spannmå inte hör hemma i en hundmage om det kan undvikas.

Du frågade vilket som var bäst; utan spannmål. Men om det enda färskfodret du har tillgång till är med spannmål, men för övrigt består av rena, färska ingredienser så är det ändå mycket bättre än vanliga blöt eller torrfoder. Jag gillar Bravos foder, tycker även att deras torrfoder med ris (lamm eller kyckling) är vettiga för att vara torrfoder. Bra pris dessutom.

Jag tror att det allra bästa är att ge rått  kött och ben. Det kräver att man sätter sig in i det men behöver inte vara så svårt egentligen. Finns bra tabeller och har man tex ett pra citygross eller annan affär/styckare som säljer lite udda köttsorter (grisfötter, hjärta, njure, tunga etc) så blir det lättare.

Lycka till, och jag hoppas att du hittar något bra och prisvärt som kan funka för din hund :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2011-10-09 20:24
#9

Exempel på innehåll:

Bravo (plus med ox):

Innehåll: Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 45%, Potatisfibrer,
Förkokt Korn,Kalk, Mineraler och Vitaminer.
**Tillsatta Vitaminer och Mineraler:
**Vitamin A, D, E, B1, B2, B3, B6, B12, C, K3
Niacin, Kolin, Folinsyra, Biotin, Koppar, Kobolt, Mangan, Zink, Selen, Jod.

Enkelt och helt normal föda, right?

Hills burkmat (adult ett eller annat, inte sjukfoder):

Kyckling (min. 11%), lever, korn, grovmald majs, griskött, sojabönsmjöl, torkad vassla, kycklingdigestiv, vegetabilisk olja, kalciumkarbonat, jodsalt, magnesiumoxid, kalciumklorid.

(kycklingdigestiv?, sojabönsmjöl -för att öka proteinmängden..med växtprotein? magnesiumoxid etc, säkert för mineraler, men varför oxid? 3 olika spannmål gör det svårt att få en uppfattning av hurmycket som är spannmål och hur mycket som är kött. etc. Eftersom det är runt 11% kyckling, som står först, måste det vara mindre än 11% lever. Vi är snälla och säger att det är 10% lever = 21% animaliskt ursprung. sen kommer både korn och majs emellan.. jag har svårt att se hur det skulle kunna vara mer än 8% griskött med tanke på placeringen. Vi avrundar iaf, så det är max 30% animaliska produkter. Kyckling kan vara skinn, näbbar och klor, det vet man aldrig.. iofs behöver inte det vara dåligt ens om det är så. Om där är 30% kött så måste det finnas minst ca 20% korn+majs. Fast de får lov att väga kycklingen färsk och sen torka och pulvrisera den.. då hamnar den först i listan fast att det inte är så mycket av den i jämförelse när den ligger i burken. Men nu är det ju mycket vatten också, vilket är bra på ett sätt. Men den här innehållsförteckninen är ju mycket krångligare att förstå både i mängd och vad den egentligen innehåller..)

Eller deras lightfoder:

innehåll: Grovmald majs, griskött, sojamjöl, lever, majsglutenmjöl, digestiv, cellulosa pulver, vegetabilisk olja, torkade hela ägg, kalciumkarbonat, dikalciumfosfat, jodsalt, kaliumklorid.

Digestiv: Digest: Material som resulterar från kemiskt och/eller enzymatisk hydrolysering av rent och ickeförruttnad animalisk vävnad. Den animaliska vävnad som används skall vara fri från hår, horn, tänder, hovar och fjädrar, utom i sådana mängder som spår som oundvikligen kan uppträda genom gott tillverkningsförfarande och ska vara lämpligt som djurföda.”

Hydrogenisering (protein i detta fallet): Kan utvinnas ur i stort sett vad som helst. Man har alltså tagit vävnad från någonting(?) och exempelvis genom tillsats av saltsyra eller enzymer, kokning eller jäsning spjälkat proteinkedjor i dess minsta beståndsdelar – aminosyror. Proteinet är alltså totalt nedbrutet och källan kan inte längre identifieras.

(förklaringarna kommer från samma sida som länken ovan)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

CelsiusT
2011-10-09 21:30
#10

#8 Jo burkmat är lättare att hantera än färskmat av enledningarna jag skrev i #6: Lättare att få tag i, lättare att förvara (iaf när man bor i lägenhet med liten frys), lättare att ha med sig vid resa, mindre planering, lättare att hantera.

Burkmat finns i alla mataffärer och dom flesta zooaffärer och många veterinärkliniker. Närmaste affär som säljer burkmat: 5min, närmaste affär som säljer färskfoder: minst 40min. Lättare att förvara när man bara har en liten halvhög frys som redan är full, burkar går att ställa var som helst. Ska du på resa (jag reser en hel del) så går det att ta med sig ett par burkar hundmat och öppna vid behov, färskmaten måste hållas fryst för annars blir den direkt dålig och det är svårt att lösa i en varm bil. Färskfoder ska tinas (iaf om min hund ska få det i sig) och det tar tid om man inte gör det i mikron och även då tar det tid, så det krävs planering. Det är så mkt lättare att öppna en burk och sleva upp matt i en skål än att stå och söla med kladdiga förpackningar som ofta innehåller mer än dagsgivan. Går inte att spara i kylen heller för det blir dåligt direkt. Jag har provat och det är INTE bekvämt för fem öre med färskfoder, tyvärr.

Därremot så kan jag köpa argumenten för det om det nu är så att det faktiskt är bättre innehåll och bättre för hunden med färskfoder än med blötfoder/konserv.

Jag håller med om att hunden inte bör proppas med spannmål, och i dom flesta torrfoder är det allt för mkt. Men i färskfoder så finns det inte mkt spannmål, oavsett vilket du väljer. Men jag tror inte att det rakt av är dåligt med spannmål, så lite spannmål som sänker priset, mättar längre, och hjälper till med matsmältningen och upptaget av ämnena ser jag inte som fel.

Dom enda argument mot spannmål jag har hört är "det är inte bra", "det är inte naturligt", "hundar är inte allätare". Men jag vill veta varför det inte är bra och inte då svaret att dom inte är allätare utan jag vill veta på vilket sätt det skadar hunden. Jag har fått lära mig att spannmålet hjälper hunden på vissa sätt så om det inte är direkt skadligt så ser jag inte varför man skulle utesluta det/nästan vara rädd för det. Jag vet dock inte att hunden direkt behöver det egentligen, men om hunden inte tar skada av det så gör det väl inget om hunden får i sig lite spannmål som hjälper till i magen även om det inte är dess naturliga föda.

Medarbetare på westernridning.ifokus

misfire
2011-10-09 21:43
#11

#10

"Färskfoder ska tinas (iaf om min hund ska få det i sig) och det tar tid om man inte gör det i mikron och även då tar det tid, så det krävs planering. Det är så mkt lättare att öppna en burk och sleva upp matt i en skål än att stå och söla med kladdiga förpackningar som ofta innehåller mer än dagsgivan. Går inte att spara i kylen heller för det blir dåligt direkt. Jag har provat och det är INTE bekvämt för fem öre med färskfoder, tyvärr."

Jag förstår att det är "praktiskt" med burkmat till hund. Man behöver inte lägga 30sek varje kväll på att ta upp ett färskfoder ur frysen och tina i kylskåp under natten exempelvis. Man behöver inte heller lägga fem extra minuter på att portionera upp maten så att det inte "blir över" varje dag. Man behöver inte heller lägga 40min på att köpa maten. Alltså sparar du en massa minuter i livet på att ge din hund dålig mat.

Inte meningen att låta elak - men om man nu är så bekväm av sig att man inte kan lägga lite tid på att hunden ska få det den av naturen är avsedd att äta (dvs kött, inte massor av tillsatser och spannmål), varför har man då hund?

CelsiusT
2011-10-09 22:17
#12

#11 Det kan låta tokigt. Men för mig handlar det om planering på alla plan för att färskfoder ska fungera. Planering är för mig med funktionshinder något av det svåraste som finns, ibland helt omöjliga uppdrag. Att komma ihåg att ta upp fodret ur frysen kvällen innan är något som jag kommer missa var och varannan dag - hur mkt jag än anstränger mig.

Att lägga in färskfoder i kylen som "blir över" är såååå äckligt. Blir snabbt bakterier i det och det luktar ju pyton i kylen sedan. Nej absolut inte ett alternativ.

80 min tor + tiden för att handlar. Det krävs även engagemanget och planeringen att ta sig iväg i lagom tid innan fodret börjar ta slut. Det måste planeras in i mitt redan över-fullbokade liv. Här har vi det där med planering igen, det svåraste som finns i min värld.

Jag ser det inte som farligt att ge hunden s.k. "dålig mat" sålänge hunden mår bra. Jag är inte heller helt övertygad om att barf rakt av är det bästa för alla jyckar. Därremot så mår en av mina hundar inte bra idag, kanske att han kan må bra av färskfoder? Ja är det det enda sättet att få honom att må bra så javisst, allt går att lösa men jag kommer isf att få offra mkt för det.

Nu vill jag åter till ämnet Vilket färskfoder ni tycker är bäst och VARFÖR det är bättre än dom andra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

misfire
2011-10-09 22:23
#13

Förstår det här med planering, det krävs en del. Jag däremot hade blivit bortskämd av att bara kunna ge min hund färdig mat. Har en hel a4 med mat och olika ingredienser han är allergisk mot så jag lägger ner mycket tid på hans mat då jag får göra allt från grunden. Har ännu inte hittat något han tål då han är allergisk mot massor av saker! Så då kanske du förstår min reaktion att "bara" kunna köra o köpa upp ett lager mat, stycka upp i portioner och ta upp ur frysen dagen innan… Låter smidigt i mina öron men funkar väl inte för alla!

Annons:
Katti
2011-10-09 22:40
#14

#9 skrev:

"Exempel på innehåll:

Bravo (plus med ox):

Innehåll: Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 45%, Potatisfibrer,
Förkokt Korn,Kalk, Mineraler och Vitaminer.
**Tillsatta Vitaminer och Mineraler:
**Vitamin A, D, E, B1, B2, B3, B6, B12, C, K3
Niacin, Kolin, Folinsyra, Biotin, Koppar, Kobolt, Mangan, Zink, Selen, Jod.

Enkelt och helt normal föda, right?"

Jag svarar:

Japp, för hundar helt naturlig föda (innan det maldes ner i alla fall…) till 45%! Här har vi i ett nötskal varför jag vill BARFa mina djur. Helt enkelt för att de, så naturligt som det bara är möjligt, ska få i sig vad deras kroppar är gjorda för! Det får de genom en varierad kost bestående av så många olika delar från vad som i naturen skulle vara deras bytesdjur som möjligt!

Vad spannmål gör för skada i hundens kropp: Spannmål i maten leder till insulinutsöndring i blodet. Det sker automatiskt (även i våra kroppar) när vi ska bryta ner långa sockerkedjor (kolhydrater av olika slag) till de korta som kroppen kan tillgodogöra sig. Eftersom hundar inte är gjorda för att tillgodogöra sig annat än små mångder kolhydrater så blir detta en belastning ör kroppen vilket kan leda till problem med insulinregleringen (diabetes).

Diabetes (typ II) är en sjukdom som ökat mycket hos hundar (och katter) efter att man började utfodra med spannmål. Hos människor i västvärlden ökar sjukdomen lavinartat och kurvorna följer precis de för sockerkonsumtion i samma område! Kolhydrater (eller egentligen den insulinutsöndring de leder till) bidrar också till fettinlagring hos individer som har anlag för det. Många individer blir också hungriga då blodsockret går upp, vilket innebär att ju mer mat man får desto mer vill man ha. Hos hundar leder detta ofta till att de stjäl mat och/eller hetsäter.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
2011-10-10 01:02
#15

#10: I 9 länkade jag till en sida som beskriver nackdelar med spannmål lite mer ingående, läs gärna där och fler inlägg på den bloggen. De är värda att läsa och fundera på, även om man kanske kommer fram till att man inte håller med helt.

Jag tror inte att spannmål gör någon som helst nytta i kroppen på en köttätare. :)

#14 Med ''naturlig föda'' menade jag snarare rena, icke-komplicerade råvaror. Dvs man kan se vad man stoppar i hunden, slipper konstiga tillsatser eller rent av farliga, kemiska ''antioxidanter'' osv som lätt göms i en komplicerad innehållsförteckning med ''hydrogeniserad'' protein och ''digestiv'' eller förkortningar, samlingsnamn, namn man omöjligt kan känna till osv.

TS ville veta om färskfoder vs burkmat och vad som är fördelarna med färskfoder, inte med barf. Som jag ser det är fördelen att hunden får i sig riktig mat, inte konserverade, sönderbehandlade grejjer och att andelen kött är mycket högre än i princip alla burkmater.. 45% är väldigt mycket jämfört med kanske 10-15% som är relativt normalt i annat slags foder. Även om jag håller med dig om att det skulle vara bättre utan spannmål (anledningen till att jag barfar nu igen  hellre än jag köper bravo bas) vilket även jag skrev.

Men om TS nu inte har möjlighet att ordna med barf, så är väl färskfoder fortfarande väldigt mycket bättre än burkmat? Eller torrfoder? Känner att du fördömer det näst bästa (och vom och hundemat är ju spannmålsfri) och efterlyser lite förståelse för att ibland är det näst bästa det bästa man kan ge. Bara att försöka hitta bra information och inte bara hoppa på en trend är ju klokt.. :)

Överhuvudtaget är det väl en stor fördel om en innehållsförteckning bara innehåller namn och ord som en normal människa kan förstå utan special kunskaper..?

Bra skrivet om spannmålet och hunden.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Katti
2011-10-10 08:11
#16

Absolut! Jag bara reagerade på det där med normal föda. Det är det ju förvisso, men jag tänkte hund och kände att en lite protest var på sin plats Skrattande. Trodde faktiskt att det var mer än 45% animalier i alla färskfoder…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Zabbio
2011-10-10 10:10
#17

#16 Livsmedel eller nåt hade kanske varit ett bättre ord, utelämnade ''hund'' i sammanhanget just därför..  :)

Jag vet inte hur det är i andra färskfoder, de kanske har mer kött i sig.. men gillar hur innehållsförteckningen är upplagd :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pius314
2011-10-10 16:27
#18

Jag använder oftast Jipotimas (när jag inte ger "rent kött"), där deras kycklingkorv tex enbart består av nermalda kycklingskrov utan spannmål, inga tillsatser. Men det räknas som ett halvfoder (har jag förstått) eftersom det är tänkt att man ska tillsätta grönsaker och tex laxolja själv. Så är det ett helfoder eller halvfoder du är ute efter?

Jag tycker själv inte att det är bökigt, visst händer det att vi glömmer att ta fram på kvällen och då lägger vi korvarna i diskhon med vatten så tinar det snabbt.

Vi gör alltid en blandning som räcker i 1,5 dagar och har i en tät låda i kylen. Luktar absolut ingenting. (Vom kan lukta men bara när man öppnar lådan och slevar upp det). Inte fasen blir det dåligt så snabbt…

En månads förbrukning ryms i en fryslåda, och det har i alla fall vi plats med. Men alla har ju olika tankar kring vad som är bra och dåligt… Det jag har läst så tycker jag iaf att Jipotimas står sig bra i jmf med tex vomoghundemat…

sen är ju nästa fråga vad man kan få tag på utan att slå knut på sig… Det beror ju på hur/var man bor osv.

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
pius314
2011-10-10 16:28
#19

Vom och kaninmage är ju förövrigt bra för oroliga magar :-)

Lycka till!

  • Tillräckligt bra är perfekt! -
Lina R
2011-12-12 01:56
#20

Jag säger såhär: vad är fräschast, nyttigast och godast (för en människa?) Ostbågar Burkmajs Fryst majs Färsk majs En del gillar smaken av ostbågar men ingen kallar dom för nyttiga, right? Burkmajs smakar konserv och känns sunkiga, lagen kan innehålla socker, salt lr andra konserveringsmedel. Fryst har ok smak men kass konsistens och sämre vitamininnehåll än färska. Färska är oslagbara! Goda och nyttiga! Speciellt hemodlade, ekologiska…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Annons:
CelsiusT
2011-12-12 10:36
#21

#20 Om frysta har sämre vitamininnehåll än förska beror på. Färska grönsaker som ligger tappar otroligt snabbt sitt vitamininnehåll, så det är bara om dom är helt färska (typ 1-3 dagar) som dom är bättre än frysta. Köper man majs i affären så är det sällan som dom är så förska, det är både transporter och väntetid i affären innan dom kommer hem och sedan kanske dom ligger någon dag till i kylskåpet. Tillråga på allt så är det inte ens alltid som dom fått mogna som dom ska i solen utan ibland får dom "mogna" under transporten och då är det inte alltid osm dom får i sig alla vitaminer från början. Frysta blir nedfrysta ganska med en gång och bevarar då vitamininnehållet mycket bättre än förska. Ja vitamininnehållet försämras i fryst tillstånd, men inte lika fort och mycket som det gör i förskt tillstånd. Lite OT kanske, mne ville bara dela med mig =P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lina R
2011-12-12 18:39
#22

Ja du har rätt, hemodlat är bäst :-)! Därav odlar jag både grönsaker och kött hemma :-P.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

wesdi
2011-12-12 20:05
#23

Hm, jag tycker det är lite svårt att säga vilket fryst färskfoder (färdig variant menar jag nu) som är bäst.
Hittar man ett bra, kan man ha otur att inte ha en återförsäljare i närheten…

Innehållsmässigt kan de förstås skilja sig lite, näringsmässigt lite med… visst det finns några varianter jag inte skulle vilja ge mina hundar men ändå…

Vom og Hundemat har prisats av många. Laxvarianten gillar dock inte mina hundar, har hört fler hundar som mer eller mindre ratar laxvarianten.

I mina hundars fall kan det nog vara rå fisk. De är inte särskilt förtjusta i rå fisk, så jag ger det sällan och ger istället fisk/laxolja.

(jag brukar ha lite färdigvariant av fryst färskfoder hemma… enklast för husse att ge hundarna när jag är ute på tjänsteresor med övernattning. Har för tillfället Bravo- burgare.  Bara säga till husse att nu ger du vovvarna x antal till morgon och x antal till kvällsmiddag)

Men.. ska jag ändå säga vad jag tycker.. såå… utan inbördes ordning håller jag nog på Bravo, Nordic och Vom og Hundemat.

Har under årens lopp låtit hundarna få prova olika sorters färskfoder (färdig eller köttkross). I början var det svårt att få tag på färskfoder i mina trakter (få återföräljare och lite bökigt att beställa och passa tider m.m

Men så småningom började det dyka upp fler återförsäljare och av olika märken, vilket jag blev jätteglad över.

Numer finns det återförsäljare av Vom og Hundemat, Bravo, Nordic och Klass.  Fodax har turer hit med.

Av ovan uppräknade är det Klass och Fodax som jag inte sätter högst upp på listan då… rätt eller fel men njä de är inte lika bra som de andra tycker jag.

Flört Säger som många andra sagt, bäst är rå naturlig form - rått kött/inälvor m.m. av olika slag och själv komplettera med det man tror på.

Tänkte på det här med att komma ihåg att ta ur frysen… kan en lapp på frysdörren eller ett larm på klocka vara till hjälp - att komma ihåg/att ta fram ur frysen på kvällen så det tinas upp till morgonen??

//Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Foderboxen
2013-08-18 13:32
#24

Både Mush och Vom og Hundemat har spannmålsfria färskfoder. Kan tipsa om att Mush nu lanserat Vaisto-serien med styckfrysta 25 gram köttbullar i återförslutningsbar påse om 800 gram. 

Lätt att ta fram och portionera den mängd hunden ska ha, och behöver inte tinas långt i förväg eftersom de små köttbullarna tinar snabbt. Resterande köttbullar ligger kvar i den förslutna påsen utan att lukta i resten av kylen.

Vi erbjuder med Foderboxen hemleverans till dörren av färskfoder, för att du som kund ska slippa lägga tid på att köra och handla när det börjar ta slut i frysen.

Upp till toppen
Annons: