Annons:
Etikett03-katt
Läst 2471 ggr
[Elinors]
8/16/13, 10:38 AM

[K] Fisk?

Vad jag förstått är fisk allergent och du ska inte ge detta till katten eftersom risken för allergi då ökar.

Är det fisk som katten då bli allergisk emot? Och vad gör det då om jag ger fisk då och då? Om katten blir allergisk, kan jag inte bara sluta att ge fisk?

Jag förstår inte riktigt, upplys mig! :)

Annons:
Silvestris
8/16/13, 10:49 AM
#1

Fiskallergi är tillsammans med allergi mot nötkött, mejeriprodukter och kyckling de vanligaste allergierna hos katt. Det har egentligen inte att göra med att dessa födoämnen har högre allergenicitet än andra utan det handlar huvudsakligen om att allergier utvecklas mot de vanligaste proteinkällorna. Genom åren har just nämnda proteinkällor varit de vanligaste.

Sedan kan olika proteiner ha olika hög allergenicitet (ett mått på allergiframkallande reaktioner) men vad jag vet har fisk generellt inte högre allergenicitet än tex. kyckling. Det är även fullt möjligt att vara allergisk mot vit fisk men tåla lax.

Jag tror personligen att fiskallergi hos katt misstas för histaminförgiftning ibland. Dåligt hanterad fisk (jag hyser inga förhoppningar om att det är den finaste fisken som stoppas i kattmat) kan bilda höga halter histamin och för mycket histamin kan orsaka histaminförgiftning som är bedrägligt lik en allergisk reaktion. 

Jag har inga problem att ge mina katter fisk ibland, de får lax en gång i veckan. Det är en bra källa till Omega 3 och jod. Dock köper jag då lax av humankvalité. Jag köper inte färdig kattmat som innehåller fisk, kattonfisk eller liknande.

[Elinors]
8/16/13, 10:57 AM
#2

Okej! Så jag skulle kunna gå till fiskaffären, be om fiskrens/köpa strömming till mina katter utan dåligt samvete? :)

Mullemu
8/16/13, 1:18 PM
#3

#2 Jag ger min katt fisk med gott samvete men dock inte några större mängder och inte så ofta. 1-2 ggr i veckan ungefär.

Överlag tycker jag att variation är bra och det bör också minska risken för att allergi uppstår jämfört med om man ger samma foder varje dag.

Tessera
8/16/13, 1:31 PM
#4

När mina birmahuliganer får 'burkmat' (Bozita eller Mjau tetra), vilket händer kanske någon gång i månaden, när matte har glömt att plocka fram mer BARF eller inte hunnit göra ny, så får de ganska ofta med fisksmak - aborre eller kolja är favoriter. Lord delar också gladerligen  sushi/sashimi-lax med mig.

Silvestris
8/16/13, 2:15 PM
#5

#2

Ja, det tycker jag. Så länge det handlar om mindre mängder så är det lugnt.

[Elinors]
8/16/13, 5:03 PM
#6

Tack för alla svar :) Vet inte varför, men hade fått för mig att fisk var ett big no no ;)

Annons:
Silvestris
8/16/13, 5:07 PM
#7

#6

Det är det för en del och krasst sett så ingår ju fisk kanske inte riktigt i kattens naturliga föda. Katten är ett ökendjur och i öknen finns inte så mycket fisk. Dock tycker jag att det är ett bra komplement till min BARF eftersom jag inte ger hela bytesdjur. Ett helt bytesdjur inkluderar ju en del saker som vi kanske normalt sett inte hittar tex. hjärna. Hjärnan är väldigt rik på omättade fetter så när vi inte ger hjärna får katten i sig mindre omättat fett än den naturliga födan skulle innehållt. Då ger jag lika gärna lax istället för att ge fisk- eller sälolja (som mina katter ändå hatar).

Och som sagt, fisk är en bra jodkälla och jod behövs eftersom kött är jodfattigt.

jollycox
8/16/13, 10:14 PM
#8

Frågar i denna tråden, hoppas det inte gör något.

Ni som ger fisk, ger ni den rå?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Silvestris
8/16/13, 11:53 PM
#9

#8

Jag ger bara lax och den ges rå.

[Elinors]
8/17/13, 9:20 AM
#10

Kan katten äta råa fiskben? Eller kan dessa sättas i halsen?

Silvestris
8/17/13, 9:57 AM
#11

#10 Jag har provat att ge fiskhuvud och det resulterar i kräkningar som jag gissar beror på att de blir irriterade av ben och fjäll.

Upp till toppen
Annons: