Annons:
Etikett03-katt
Läst 1443 ggr
Asti
2013-08-14, 20:11

Hjälp mig att komma igång

Hej!

Jag har en kattunge på 14 veckor och en nybliven mamma till 4 kattungar ( 7 dagar). Mamman var sjuk under dräktigheten och tarmen slogs ut, trots inläggning och undersökningar hitta man inte felet. Hon blev lite bättre och de stabiliserades något men blev aldrig bra, sen 3 dagar tillbaka har det blivit sämre igen och när jag pratade med vet rek hon mig att testa med rått kött då hon kunde utvecklat en tillfällig allergi mot den vanliga maten. Tarmen är väldig irriterad och hon behöver lugna magen. Jag har funderat på Barf innan och läst mycket i perioder. Kan man ge en kattunge och en digivande katt barf? Hur mycket? Jag har läst att man ska ge en viss procent av kattens vikt men hur mycket? Kattungen väger 1600 g och mamman 3 kg och har 4 ungar. Vilket slags kött? Ge mig all information ni har! Båda är Ragdoll katter och innekatter. 

Tack på förhand!

Annons:
Mullemu
2013-08-15, 10:50

Ja, man kan ge både kattunge och digivande katt barf.

Om mammakatt är känslig så kan det vara bra att prova med ett enda djurslag till att börja med och då gärna något som inte förekommer i det foder som hon normalt äter. Lamm brukar oftast inte vara så vanligt i färdigfoder och det är lätt att få tag på olika delar ute i de vanliga matbutikerna så det kan vara ett bra djurslag att börja med för mammakatt. 
Kattungen kan du gärna variera köttsorter till.

Man brukar säga att en färdigvuxen katt ska ha en fodergiva på ca 2-3% av sin totala vikt men det är individuellt så man får alltid anpassa efter varje katt. Kattungar ska dock ha fri tillgång för det går åt mycket energi när de växer. Det gör det för digivande katter också så jag skulle haft fri tillgång även till mammakatt så länge hon diar. 

Det finns dokument att läsa här på forumet när det gäller fördelning av olika födoämnen som katten behöver så läs igenom det som finns. I grunden är det kött, hjärta, ben (alt benmjöl eller äggskal) och lever i lagom proportion som behöver finnas med.

Asti
2013-08-15, 12:08

Tack för hjälpen! 🙂

Upp till toppen
Annons: