Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 5822 ggr
NinjaKakan
2012-03-18 17:35

Om att inte ge fläsk osv

Min pojkvän och jag har inlett en livlig diskution omkring barf, och han anser att man ger inte allt som börjar på F (fisk,fågel,fläsk) till hund eller katt för att benen flisar sig och jag har sagt att det kan du visst det.

Egentligen vill jag ha fakta på bordet om att det kan dom visst, men mer än så kan jag faktiskt inte.

Så frågan är egentligen, kan man ge dom fisk,fläsk och fågel eller det är ett big no no? Ge mig något saftig fakta så jag kan blåsa huvudet på han :P


Annons:
Mitralis
2012-03-18 18:11
#1

Din pojkvänn har rätt. Man skall ej ge ben från F:en. Benfritt kött är okej. Kycklingkött är inte bra att ge rått om man tänker på salmonella.



NinjaKakan
2012-03-18 18:13
#2

Hmm. Senast jag pratade med en Barfare så berätta h*n att det inte var  några problem. Katter äter ju fåglar utomhus och dom rensar ju inte benen direkt. Och jag fick höra att det var en myt med dom 3 F:en så det är därför jag frågar här..

Andra åsikter ?


NinjaKakan
2012-03-18 18:14
#3

Nä kyckling förstår jag ju med tanke på sarmonellan…


Mitralis
2012-03-18 18:16
#4

"Ben att tugga på – många hundar tycker mycket om ben att tugga på men det är inte alla hundar som tål ben. Ge inte hunden ben från gris, fågel, fisk, eller lamm. Märgben från nöt eller älg tycker de flesta hundar om och de kan vara ett bra näringsmässigt tillskott samt öka cirkulationen i munhålan och därmed minska tandstensbildning. Men det är viktigt att inte koka benen för då smulas de lätt sönder och kan ge upphov till en "cementliknande" förstoppning. Om din hund inte tål märgben, välj då istället att ge den råhudsben." Källa:http://daleberg.se/Vanligafragor.htm



Mitralis
2012-03-18 18:17
#5

#2 Fast hur ofta ser man en katt gnaga på en gris eller ett får? Obestämd



NinjaKakan
2012-03-18 18:18
#6

Sant. Tusan också -_- jag som ville ha rätt för en gångs skull . Jaja, jag låtsas väl som ingenting då :P


Annons:
Mitralis
2012-03-18 18:19
#7

#6 Skrattande



Mia
2012-03-18 19:41
#8

Öhm… Jag ger mina fyra katter ben från dem tre f:en förutom fisk och alla mina katter överlever.. Flört Råa ben är inte farligt att ge, det är tillagade ben som flisar sig och som är farliga.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

NinjaKakan
2012-03-18 19:42
#9

Så kanske det va ja…hmm. men hur gör man med t.ex kyckling då ? :P


NinjaKakan
2012-03-18 19:44
#10

HAHA, nu ska jag nog bitcha honom ändå XD


Mia
2012-03-18 19:45
#11

Förstår inte riktigt vad problemet med kyckling är, risken för salmonella är extremt liten. Allting i Sverige kontrolleras ju för det och dem får inte säljas om det innehåller. Dessutom får man ju kolla upp att det man köper är svenskt kött. Jag ger mina katter kyckling och dem klarar av det galant, precis som många andra vänners katter. Glad Och deras magar klarar bättre av att smälta också.. om jag inte minns helt fel Glad Barfmycat är så mycket bättre på att förklara Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

NinjaKakan
2012-03-18 19:49
#12

Ja, jag tror nog att det var Barmycat som jag pratade med om det. H*n sa att katter rensar ju inte direkt bort benen när dom fångat en fågel utomhus ^^

Saken är att den dagen ska skaffar egen katt igen är jag nämligen inne på att köra på barf, bara det att min kära pojkvän säger som sagt, att man inte kan ge dom 3 f;en.


Mia
2012-03-18 19:53
#13

Kan du inte leta upp lite artiklar som finns här på sajten? Det finns ju en artikel här som skriver om dem tre f:en till exempel. Leta upp den och be honom läsa den Flört Vad har han för argument för att man inte kan ge dem ben från dem tre f:en?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
NinjaKakan
2012-03-18 19:58
#15

Jo det ska jag göra :) Han argumenterar enbart om att dom flisar sig och kan fastna i halsen.Och om du går in i en djuraffär så hittar du bara oxben av en anledning. Och hans styvmamma håller med honom. Medans jag påstår att det är en myt. Sen drog jag en runda med Vad ger man ormar ? Möss,råttor eller annat svarade han. Vad ger man hamstrar ? Jo grönsaker,frukt,frön och då t.ex mjölmaskar. Jag bara ja; men varför ger man då katter och hundar torrfoder ? -_-


Mia
2012-03-18 20:05
#16

Jadu, det är svårt att försöka övertala dem som verkligen är helt inne på det dem tror är den enda sanningen Tungan ute Men försök få honom att läsa den artikeln och se om han ändrar uppfattning då. Jag själv tyckte det var ganska självklart när jag fick höra talas om BARF, det är ju det som katter äter i det naturliga. Du kanske kan försöka visa videos på youtube där han kan få se katter äta ben av kyckling, fågel och liknande och så får han se att dem inte alls tog skada av det.. Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

NinjaKakan
2012-03-18 20:07
#17

Ja det ska jag göra. Tack för hjälpen :) Är så himla tacksam över det.

Egentligen är det ju självklart, men ändå envisas dom med torrfoder. Suck -_-


Mia
2012-03-18 20:09
#18

Tror även att det beror på att människor oftast är rädd för förändringar, torrfoder är ju enkelt och har "alltid" funnits. Då måste det ju vara det enda rätta Tungan ute Hoppas att du lyckas övervinna dem Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Mitralis
2012-03-18 20:13
#19

Måste man ha ben för att köra BARF? Obestämd



NinjaKakan
2012-03-18 20:18
#20

Ja, försökte visa han artikeln så nu skulle han ju hitta fakta som visar motsatsen :P haha. Han läste den första spalten sen bara , bullshit. Men jag ska truga lite med honom så han fattar att jag har rätt. :D


Annons:
Mia
2012-03-18 20:20
#21

#19 Hur ska katter annars få i sig kalcium?

#20 Typiskt ju Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Skutta]
2012-03-18 20:21
#22

#19 om man inte vill använda hela ben kan man mala ner de, eller köpa benmjöl :)

Mia
2012-03-18 20:24
#23

#22 Eller äggskal, haha Tungan ute

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

NinjaKakan
2012-03-18 20:26
#24

Ah, oj det hade jag ingen aning om. Äggskal ^^ Ja där lärde jag mig något nytt :)


Mitralis
2012-03-18 20:51
#25

Som sagt… Hur ofta ser man en katt gnaga på grisar eller får? Obestämd
Katterna torde alltså lösa den biten ändå. Dessutom så är det sällan som man ser katter döda och äta fåglar stora som höns/kycklingar.
De fåglar som jag har sett katter ta är oftast små mesar och talgoxar. Det är alltså skillnad på fågel och fågel.

Man bör heller inte se till att katten får i sig för mycket kalcium då det påverkar skellettet. Så börja inte peppra på med äggskal och benmjöl, bara för att.
"Kalcium och fosfor. Om en katt får i sig för mycket av dessa ämnen kan det påverka hur kattens skellett växer. Genom att räkna fram kalcium/fosfor-kvoten får man ett mått som inte bör överstiga 1,2."
http://gd.se/konsument/tester/1.2269179-missens-mat-inte-bara-en-smaksak?m=print

Kan berätta om farmors granne som gav sitt lilla barn vindruvor. Det var inte alls farligt enligt personer som hon hade frågat eftersom deras barn alltid hade ätit vindruvor. Det funkade väll några gånger. Sedan så satte barnet i halsen och dog. Nu var det här förvisso på 60-talet. Men bara för att någonting fungerar ibland så behöver det inte betyda att det fungerar för alla. Men det är era djur och om ni känner er bekväm med att riskera deras välmående så är det er sak Glad



Mia
2012-03-18 21:03
#26

#25 Är inte någon expert på BARF och säger inte att det är det enda rätta iheller, men för mig känns det väldigt logiskt att BARFA. Att man försöker eftersträva det naturliga så mycket som möjligt, dessutom vet man vad man ger sin katt för något.

Och sen tror jag inte att någon pepprar på med benmjöl och äggskal "bara för att". Man läser ju på och bildar sig egen uppfattning och kunskap. Om ens katt inte äter ben, ja då får man väl försöka ge antingen benmjöl eller äggskal. Äter katten ben, fine, då behöver man inte ge något av ovanstående.

Och sen känner jag knappast att jag riskerar mina katters välmående för att jag BARFAR dem. Jag känner tvärtom, att de fått ett ökat välmående sen jag började med Barf.. Menmen..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Mitralis
2012-03-18 21:08
#27

#26 Jag tror absolut att det kan vara bra att Barfa.
Det jag motsätter mig är att ge hundar och katter vissa ben.
Visst, om man vet exakt vilka ben som funkar så kan det ju gå.
Men om man är osäker så är det väll ändå bäst att låta bli? Glad



Annons:
Mia
2012-03-18 21:12
#28

#27 Det är ju sant, är man osäker så ska man kanske inte ge det. Jag har dock läst att det endast är tillagade ben som är farliga, att det är tillagade ben som flisar sig. Övriga ben ska vara ok att ge om dem ges råa.. Och jag har bara gett kycklingben eftersom dem anses vara "mjuka" och lättare att tugga på. Har inte märkt något med mina katter, så därför vågar jag ge dem kycklingben Glad Men kan absolut förstå om man är lite skeptisk, men man får ju leta upp fakta och sen bilda sig en egen uppfattning såklart.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Mitralis
2012-03-18 21:14
#29

#28  Jag klickar "Bra inlägg"Glad



[Skutta]
2012-03-18 21:23
#30

#23 Haha ja det var ju en tråd om det alldeles nyss :)

BARFmycat
2012-03-19 10:12
#31

Det är ingen fara att ge råa ben, det är tillagade ben man inte ska ge, för de flisar sig.

Tillagning ändrar molekylstrukturen och gör att den drar sig samman tätare, det är det som gör att benen blir skörare och splittras.

Det finns en risk med att ge ben, men främst då till hundar som äter märgben och det är att de kan skada tänderna på benen eftersom densiteten är så hård. Även om de sväljer benen utan att tugga så är det en risk om det är märgben. Men det är knappast något en kattägare behöver bekymra sig för.

Kalcium i överskott utsöndras med avföringen, däremot så är det viktigt att Ca : P kvoten är rätt.

Man måste inte ge just ben, man kan ersätta det med benmjöl, äggskal eller Kalcipos.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Rose1
2012-03-19 22:30
#32

Mitralis & NinjaKakan.

Katter i våra knän må se små och oskyldiga ut.
Inte kan de fälla ett får eller en gris.
Men deras ursprung är från större kattdjur, mad samma matsmältning och DNA.
De äter ofta ganska stora bytesdjur.

Mina äter inte vingar, halsar eller så stora ben, så jag krossar eller ger malda skrov. (Eller benmjöl, kalk & äggskal.)

Ang kalciumöverskott, som så många är orolig för.
Är ni lika oroliga om ni ger lite extra köttfärs, färskt kött, fisk, fågel, ägg osv?
De flesta känner till att kalcium/fosforkvoten ska ligga med ett överskott på kalcium (max dubbelt så mycket som fosfor).
Många är rädda att tillföra kalcium, men ger dagligen extra fosfor…

Ett ev överskott av kalcium i naturlig form avsöndras med avföring (och till viss del urin).
Det är alltså mycket sämre att ge extra kött utan att samtidigt ge kalk än att ev råka ge lite "för mycket" kalcium.

NinjaKakan
2012-03-20 20:59
#33

Tack för all användbar fakta. Jag tänker barfa när jag skaffar mig egen katt eller hund, jag ska bara skaffa mig lite mer kött på benen så jag förstår hur allt fungerar osv. Och få min pojkvän att ha samma tankesätt som mig, vilket han inte verkar. Han vill inte ens läsa artiklen som jag visade honom. Men det ska nog då ^^


vallhund
2012-03-21 09:32
#34

Till TS, om F ben (råa) vore farliga för hund så skulle nog företag som Jipotimas inte klara de kontroller som krävs för att få sälja rå hundmat. De säljer både kycklingskrov, halsar, vingar etc, samt dito av kalkon, inklusive fötterna. Dessutom säljer de fläskben som hundmat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
NinjaKakan
2012-03-21 19:35
#35

Jag säger inte att dom är farliga för våra djur, det är min pojkvän som säger att det är farligt, inte jag ^^

Jag tycker bara det är bra att det ska bli så naturligt som möjligt. :D


Honestyisdead
2012-03-26 13:31
#36

Visst kan man ge F ben. Det är en myt att det är farligt. Som flera skrivit är det tillagade ben man aldrig ska ge.

Rose1
2012-03-26 14:42
#37

Ett litet tillägg.

Benen i småfåglar och ex möss är bra och lättsmälta till katten. Men det är svårt att köpa sparvar och sorkar i butiken… Och alla katter jagar inte tiräckligt för att klara sig på vad de själva hittar.

Att man då istället ger ben från större djur är inte på något sätt sämre.
Men ofta får man hjälpa till att krossa/mala benen av större djur till en katt.

frufilosofi
2013-08-09 11:07
#38

Benmärg är inte alls så bra som många tror då det "sliter" ner tänderna, så vill man att dom ska ha näringen i det kan man gräva ut det.

Sen Salmonella är inte lika för djur som för människor!!!

Honestyisdead
2013-08-09 11:23
#39

#38 Du menar väl att benen inte är så bra, märgen är ju mjuk ;)

Sugar Mist
2013-08-09 11:25
#40

#38 Benmärgen sliter inte på tänderna, däremot kan Märgben göra det ;)

-

Silvestris
2013-08-09 20:34
#41

Varje gång den här diskussionen dyker upp undrar jag om folk faktiskt tror att utekatter eller förvildade hundar sätter sig ner och funderar på vilken bokstav deras inspanade byte börjar på. 😃 Jag undrar även om folk i allmänhet är oroliga för att deras utekatter ska smittas av sjukdomar när de tar bytesdjur själva. Det kött och de köttben vi köper till våra djur är betydligt säkrare ur hygienaspekt än de djur katter sätter i sig i det fria. Vanligaste smittkällan till salmonella hos katter är faktiskt vilda småfåglar.

Använda lite sunt förnuft. Ge inte ben som är så hårda att katten/hunden kan förstöra tänderna på dem. Ge dem inte ben de kan svälja hela. Ge dem inte sågade ben med vassa kanter. Köp råvaror av bra kvalité.

Så är det inte så farligt.

Annons:
[Victoria93]
2013-08-10 04:20
#42

Jag ger min hund stora kycklingben, sen när han har ätit upp dem och bara en fliiga mittendelen är kvar tar jag bort benet. Fast han brukar lämna kvar den "farliga" biten för han tycker inte den är god…

en gång gjorde jag dock misstaget att inte kolla ordentligt när jag valde ut kött och han fick ett litet kycklingben tvärt i käften, skulle jag inte fått bort det vet jag inte vad som skulle hända…så var försiktiga!

vallhund
2013-08-10 04:22
#43

#42 Vilken bit är farlig på kycklingben? Om man serverar kycklingen fryst så blir det lättare för dem att tugga ordentligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Victoria93]
2013-08-10 04:27
#44

#42 typ mitten av benet med de vassa kanterna, min lilla äter upp sidorna som är lite mera "köttigga". Mitten kan lätt fastna i halsen är jag rädd så det är alltid under uppsikt när han äter kyckling…

ska testa och frysa när vi köpt hem grilld kyckling någon dag!

vallhund
2013-08-10 04:34
#45

Du skall inte ge hunden tillagade kyckling, du skall ge den rå kyckling, eller iaf inga tillagade ben öht.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Victoria93]
2013-08-10 04:38
#46

#45 varför inte, ser till att han inte får små som han sätter i halsen? Har aldrig haft problem med stora ben under 9 år…

vallhund
2013-08-10 04:46
#47

Läs hela tråden. Inga ben skall ges tillagade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sugar Mist
2013-08-10 09:17
#48

#44 Menar du på fullaste allvar att du ger grillad kyckling? De är oftast marinerade med lite smått och gått som är giftigt för hunden, och dessutom är det tillagade ben som flisar sig.

-

Annons:
[Victoria93]
2013-08-11 12:37
#49

#48 men herre gud…tror absolut inte det är någon fara för hunden att äta tillagade ben pga av att de kan vara marinerade med något giftigt?? Att de flisar sig ja men då får man hålla uppsikt så man ser hur hunden äter…men att det ska vara giftigt alltså haha…

Det är en hund, den dör inte jag lovar 😎

Mullemu
2013-08-11 16:13
#50

#49 Vad är det du vill egentligen? Detta är barf.ifokus och det är till för folk som är intresserade av att ge sina djur rå föda och vill lära sig mer om detta alt utbyta tankar och idéer.

Om du vill ge din hund grillad kyckling med kokt spagetti så är det ditt val. Den typen av kost hör dock inte hemma i detta forum.

Praefatio
2013-08-13 16:07
#51

#49 Okej, så så länge du sitter och tittar på hunden (har den under uppsikt) när den sväljer små flisor av tillagade ben som river hål på magsäck, strupe och/eller tarm så är det ingen fara? Skojar du?

Den molekylära strukturen förändras när man tillagar ben. Flisorna blir som små, hårda nålar. Du har haft tur med din hund, min väninnas hund fick tag i ett tillagat kycklingben en enda gång och rev hål på tarmen. De fick åka in till veterinärkliniken och betala tusentals kronor för att rädda hunden.

Blir vansinnig när man leker med djurens hälsa på det sättet.

Upp till toppen
Annons: