Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 3201 ggr
Michaela-N
8/2/13, 4:49 PM

Bör hundar äta grönsaker?

Jag har utfodrat min hund med Vom og hundemat m lax i ca 1,5 år och är verkligen toppennöjd med allt.

Dock påpekade en vän till mig häromdagen att hundar måste få i sig grönsaker regelbundet. VoH är nämligen helt grönsaksfritt.

Hur är det egentligen? Måste jag tillsätta grönsaker i hundens kost?

Annons:
[fabienne]
8/2/13, 5:42 PM
#1

Hunden får i sig alla näringsämnen den behöver genom animalier. Sedan finns det hundar som av olika orsaker mår bättre av att få lite grönsaker, ris etc som en del av kosten, men det beror inte på själva näringen från grönsakerna. 

Så nej, du behöver inte tillsätta grönsaker i din hunds kost. :)

Zepp
8/2/13, 10:22 PM
#2

Hundar kan äta lite utav varje men behöver inga grönsaker specefikt.

Däremot är de förtjusta i andra djurs bajs, vilket handlar om att de kan få några vitaminer från halvsmält organisk föda.. antagligen K-vitamin?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
8/3/13, 3:28 PM
#3

#1 Ris är spannmål, inte grönsak. Hårt arbetande hundar samt dräktiga/digivande tikar anses av många behöva ca 10% av sitt näringsbehov från kolhydrater. De flesta grönsaker innehåller inte speciellt mycket kolhydrater, det gör däremot frukt o rotfrukter samt spannmål, potatis o pasta.

#2 Orsakerna bakom koprofagi är omtvistade, de flesta hundar älskar kattbajs, förmodligen pga att det ofta innehåller osmälta näringsämnen. Gräsätande bytesdjurs avföring o maginnehåll är processat, typ ensilerat/fermenterat vilket gör att näringsämnena i vegetabilier lättare kan tas upp av hundens mag/tarmsystem än om den åt gräs/löv etc. 

Hästbajs älskas av de flesta hundar, dock kan det vara väldigt farligt om hästarna nyligen avmaskats. Mycket av t ex Banminth går rakt ut med avföringen o hunden kan förgiftas o dö.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[fabienne]
8/3/13, 4:55 PM
#4

#3 Jo jag vet att ris inte är en grönsak, hehe. Jag ville mer få fram att vissa hundar kan behöva någon sorts utfyllnad och då kan grönsaker eller ris till exempel vara bra. 

Däremot har jag inte hört tidigare att arbetande hundar och dräktiga tikar behöver 10 % kolhydrater. Vilken är anledningen till det? Att hålla vikten?

Många klådhundar, "allergihundar" och inte så aktiva hundar rekommenderas att få en del ris eller grönsaker i kosten för att dra ner proteinet. Därför ger jag själv min tik en del ris. Bara för att ta ett exempel när det kan behövas någon utfyllnad som inte är animalisk. :)

axilur
8/9/13, 10:14 AM
#5

#3 Arbetande och dräktiga/digivande vargar går loss på risfälten? Bara en undran alltså, hur funkar det?

/Anneli

Silvestris
8/9/13, 10:44 AM
#6

#5

Dräktiga/digivande vargtikar kanske käkar bär? Har sett flera hundar gå loss på blåbären nu i sommar. En valde tom. att gräva ner korven och fortsätta käka blåbär.😉

Det finns forskning som visar att dräktiga/digivande tikar behöver lite kolhydrater i sin kost. Inga mängder, bara lite. Sedan lagras ju socker i animalisk vävnad (mest i lever) också i form av glykogen, men frågan är om den lilla mängden är tillräcklig.

Annons:
axilur
8/10/13, 5:40 PM
#7

#6 Ok, intressant!

/Anneli

vallhund
8/11/13, 1:38 AM
#8

#6

Här får man vara snabb om man skall hinna med o få i sig några jordgubbar eller hallon.

Vandrande vargar i Frankrike o Spanien har setts gå loss på vindruvor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: