Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 2408 ggr
[Elinors]
2013-07-31 18:32

[K] Vad går att överdosera?

Har hört att lever (framförallt lammlever) går att överdosera. Vad mer? Kan jag ge hur mycket hjärta som helst t. ex. 

Håller på att vänja katterna vid BARF så de får BARF + mjau blötmat(1-2ggr/dagen). Har inget schema till dem än utan provar bara lite olika slags kött för att vänja dem just nu. 

Tacksam för svar :)

Annons:
Eilindra
2013-08-01 01:46
#1

Lammlever ca 5%, överdoseras inte med tanke på hög retinolhalt!

Hjärta vet jag inte, hoppas själv på svar .

Eilindra
2013-08-01 01:52
#2

eller förresten, hjärta funkar ju att överdosera under förutsättning att man kompenserar med fett i och med att det annars är för magert!

[Elinors]
2013-08-01 05:17
#3

#1 #2 Okej. Men då kan jag ju använda mycket hjärta nu i tillvänjningen :) De får ju i sig det dem behöver från blötmaten. Köttet de får är ju fläskfärs så fett borde inte vara några större problem :)

[Elinors]
2013-08-02 19:32
#4

Vet ngn om det finns annat som går att överdosera? Kan jag t. ex ge min katt en kycklingvinge om dagen? Eller går ben att överdosera?

Mullemu
2013-08-02 20:11
#5

Ja, ben går att överdosera och katten kan bli väldigt hård i magen av för mycket.

Överlag tycker jag att man ska variera mycket för det blir lätt brister på näringsämnen och mineraler om man ger en väldigt ensidig kost.

[Elinors]
2013-08-03 18:58
#6

#5 Tack, då ska jag undvika för mycket ben :)

Jag håller med om att en ska variera. Undrar mest nu under övergången från torr/blötmat till BARF. Ska göra bättre scheman senare, men nu vill jag veta om det är något jag ska vara försiktig med eftersom jag blandar BARF med våtfoder till en röra som katterna sedan får äta :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: