Annons:
Etikett03-katt
Läst 2248 ggr
hulahulla
7/20/13, 3:43 PM

Frysa in kattens byten?

Hej!

Har upptäckt att vår misse är en riktig storjägare :) Drar hem en del möss per dag. (Utöver dem hon äter). Dessa offergåvor hon lämnar på bron, kan vi frysa in dem o spara tills vintern så hon får sig en munsbit då?

Är det något man ska tänka på?

Annons:
hulahulla
7/22/13, 10:32 AM
#1

Ingen som fryst in några byten? :)

jollycox
7/22/13, 9:40 PM
#2

Det borde funka. Se bara till så att bytena är 110% döda innan ni lägger dom i frysen.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

hulahulla
7/22/13, 9:55 PM
#3

#2 absolut! Det sista jag vill är att de ska vakna o frysa ihjäl..

pluntan
7/29/13, 2:38 PM
#4

En tanke bara, katter verkar inte tycka om näbbmöss.
Sett att mammas katter är upp sina byten, men kommer och lämnar näbbmössen som present. Finns inget intresse av att äta de. Så fryser du in de, kanske det inte blir en särskilt stor hit till vinter.

[Elinors]
7/30/13, 6:59 PM
#5

#4 Har hört ngn gång att näbbmöss är giftiga och därför äter inte katten den. Eller att de har ngt självförsvar som innebär att de luktar gift (=äcklig doft som katten ej gillar) för att hindra rovdjur från att döda/äta dem.

pluntan
7/30/13, 7:30 PM
#6

#5 :-) alltid kul att få sina teorier bekräftade :-)

Annons:
Silvestris
7/30/13, 9:36 PM
#7

Jag skulle nog ta ur tarmpaketet innan jag fryser in. I tarmen finns bakterier och visserligen hämmar nedfrysningen tillväxten av bakterierna, men de växer till innan bytet är genomfryst och när man tinar upp bytet.

Zepp
7/31/13, 6:43 PM
#8

Jag tror det är rätt meningslöst och kanske även riskfyllt, när du kan ge katterna BARF på vintern!

Jamenar.. slafsa med döda möss hur som helst kanske man inte skall göra?

Om det hade varit mat till mäniskor skulle man ställa väldigt höga krav på renhet och annat.

Sen så.. det kanske finns ett skäl till att de ligger på bron, något som bara katten vet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hulahulla
8/1/13, 10:26 PM
#9

Vi har slopat tanken ganska rejält nu… Just att det kan vara svårt att veta att de verkligen är döda, o att det kanske inte är så jättefräscht…

Att hon lämnar dem på bron kanske betyder att det är något hon inte vill ha (?), men jag tror nog det är en gåva till oss när hon ätit sig mätt redan. Hon har lämnat både näbbmöss, vanliga möss o något som såg väldigt otäckt ut - som ett stort foster av en sork eller liknande?! Har sett henne äta likadana möss som hon lämnat till oss.

Nåja, hon får äta dessa under sommaren, sen fixar jag barfen igen till vintern!
Tack för era synpunkter! 👍

kattvalp2
8/2/13, 11:29 AM
#10

Jag gissar att fostret var en unge som inte fått päls än, det tar några v innan många gnagare får päls.

hulahulla
8/2/13, 10:17 PM
#11

#10 ja, det var det nog. Men den var mycket större än en musunge, större än en vuxen mus.. Måste varit någon stor gnagarbebis.

Upp till toppen
Annons: