Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2361 ggr
jollycox
2013-07-23 23:27

Får dom i sig allt dom behöver?

Jag har barfat mina katter sedan snart/ungefär ett år tillbaka. Men jag börjar fundera om dom verkligen får i sig allt dom behöver.
Jag ger dom efter dessa proportioner:
7% lever (ungnötlever)
15% hjärta (nöt eller kyckling)
13% ben (kycklingvingar)
65% kött (fläsk eller nöt, ibland lamm)

Jag funderar på att börja ge dom åtminstone ett mål blötmat om dagen just för att jag är osäker på att dom får i sig alla vitaminer och mineraler.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
jollycox
2013-07-25 20:55
#1

Putt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Tessera
2013-07-26 13:14
#2

Ger du 13% kycklingvingar eller 13% ben? Kycklingvingar innehåller ganska mycket kött också, 40-50% av kycklingvingen är ju ben, resten är kött. Så ger du 13% vingar så ligger du för lågt i benhalt.

Personligen skulle jag gärna öka andelen hjärta lite grann.

VStromberg
2013-07-27 13:30
#3

Hjärtat är bra, men mer ben!

De får i sig allt som krävs. :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

jollycox
2013-07-27 15:37
#4

Okej, mera ben. Dom brukar oftast få mera ben än dom grammen som jag räknar ut.

Jag tänkte mer på att jag läste i en tråd här att man bör tillsätta jod i barfen. Är det något mer man bör tillsätta?
Det finns så många vitaminer och mineraler, hur kan man vara säker på att dom får i sig av alla i rätt mängd?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

VStromberg
2013-07-27 16:22
#5

Nej, jod behöver du inte tillsätta. Finns tillräckligt med salt i kroppen på djuret h*n äter, och därmed jod.

Och svaret på hur man vet det? Ja.. Det är väl vetenskapligt att vitaminer och mineraler finns i kött.. Allt som katten behöver finns i köttet, levern, hjärtat och organen.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

jollycox
2013-07-27 16:35
#6

Fast i denna tråd :http://barf.ifokus.se/discussions/51daa5fcce12c45379000a3e-mineralsalt?discussions-2
står det att man behöver tillsätta jod.

Men jag får väl lita på att dom får i sig allt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
A_KickEm
2013-07-28 01:08
#7

Salt och jod är två helt skilda saker - att det salt vi använder i matlagning ofta innehåller tillsatt jod är en sak för sig.

Kött innehåller varken salt eller jod i någon nämnvärd utsträckning om inte djuret fått joderat salt via fodret eller haft tillgång till saltsten med joderat salt. Jod finns främst i havsfisk, skaldjur, tång och ägg.

Ägg och lever är de mest vitaminrika livsmedlen men det finns vitaminer i kött, övrig inälvsmat, fisk etc också. Mineraler finns i huvudsak i benen de äter men t ex rött kött innehåller mycket järn.

Naturen är vis så tolerensnivåerna för olika näringsämnen, vitaminer och mineraler är ganska flexibla och du kan förmodligen vara betydligt säkrare på att dom får i sig de dom behöver vid en utfodring med varierad färsk mat jmf torrfoder/burkmat som i huvudsak innehåller tillsatta syntetiska vitaminer med många gånger dålig biotillgänglighet dvs dom kan inte tillgodogöra sig dessa vitaminer lika bra som de naturliga som finns i färsk mat.

jollycox
2013-07-28 20:11
#8

#7 Tack för ditt svar.

Jag har alltid kännt mig osäker på det här med ben. Men om jag räknar ut att min katt ska ha tex 100g ben i veckan, ska jag dubbla det då om jag ska ge vingar(eftersom dom innehåller ca 50% kött, 50% ben)? Ska jag dra av köttet på benen från det övriga köttintaget?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

VStromberg
2013-07-28 23:22
#9

#8
Ja :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

jollycox
2013-07-29 12:57
#10

Det känns ju jättemycket att min ena katt ska äta 3 vingar i veckan. Den andra 2,5. Dom brukar få 2. :S

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

A_KickEm
2013-07-29 16:36
#11

åtminstone 10% av den totala fodergivan ska vara ben

jollycox
2013-07-29 17:12
#12

Ja och jag har 13% vilket för den ena blir 100g, en vinge väger ca 70g varav ben ca 35g. Tre vingar blir ca 105g ben.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

A_KickEm
2013-07-30 16:14
#13

Ja då blir det ju tre vingar/vecka….eller annat ben/brosk.😉

Annons:
jollycox
2013-07-30 17:48
#14

Ja det var det jag tyckte att det lät mycket.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zepp
2013-07-31 18:52
#15

Vi behöver jod på ett annat sätt än katter, då vår evolution stod vid havsstranden och våra förfäder, Homo Sapiens levde i rätt stor utsträckning av havslevande varelser.

Katter vad jag vet har väl i princip alldrig levt av havslevande föda?

Dvs äter man mycket fisk o skaldjur får man Jod automatiskt!

Nu skall ju katter ha varken fisk eller skaldjur.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: