Får dom i sig allt dom behöver?
Jag har barfat mina katter sedan snart/ungefär ett år tillbaka. Men jag börjar fundera om dom verkligen får i sig allt dom behöver.
Jag ger dom efter dessa proportioner:
7% lever (ungnötlever)
15% hjärta (nöt eller kyckling)
13% ben (kycklingvingar)
65% kött (fläsk eller nöt, ibland lamm)
Jag funderar på att börja ge dom åtminstone ett mål blötmat om dagen just för att jag är osäker på att dom får i sig alla vitaminer och mineraler.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Putt.
Ger du 13% kycklingvingar eller 13% ben? Kycklingvingar innehåller ganska mycket kött också, 40-50% av kycklingvingen är ju ben, resten är kött. Så ger du 13% vingar så ligger du för lågt i benhalt.
Personligen skulle jag gärna öka andelen hjärta lite grann.

Hjärtat är bra, men mer ben!
De får i sig allt som krävs. :)
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Okej, mera ben. Dom brukar oftast få mera ben än dom grammen som jag räknar ut.
Jag tänkte mer på att jag läste i en tråd här att man bör tillsätta jod i barfen. Är det något mer man bör tillsätta?
Det finns så många vitaminer och mineraler, hur kan man vara säker på att dom får i sig av alla i rätt mängd?

Nej, jod behöver du inte tillsätta. Finns tillräckligt med salt i kroppen på djuret h*n äter, och därmed jod.
Och svaret på hur man vet det? Ja.. Det är väl vetenskapligt att vitaminer och mineraler finns i kött.. Allt som katten behöver finns i köttet, levern, hjärtat och organen.
MVH Viktoria S

Fast i denna tråd :http://barf.ifokus.se/discussions/51daa5fcce12c45379000a3e-mineralsalt?discussions-2
står det att man behöver tillsätta jod.
Men jag får väl lita på att dom får i sig allt.

Salt och jod är två helt skilda saker - att det salt vi använder i matlagning ofta innehåller tillsatt jod är en sak för sig.
Kött innehåller varken salt eller jod i någon nämnvärd utsträckning om inte djuret fått joderat salt via fodret eller haft tillgång till saltsten med joderat salt. Jod finns främst i havsfisk, skaldjur, tång och ägg.
Ägg och lever är de mest vitaminrika livsmedlen men det finns vitaminer i kött, övrig inälvsmat, fisk etc också. Mineraler finns i huvudsak i benen de äter men t ex rött kött innehåller mycket järn.
Naturen är vis så tolerensnivåerna för olika näringsämnen, vitaminer och mineraler är ganska flexibla och du kan förmodligen vara betydligt säkrare på att dom får i sig de dom behöver vid en utfodring med varierad färsk mat jmf torrfoder/burkmat som i huvudsak innehåller tillsatta syntetiska vitaminer med många gånger dålig biotillgänglighet dvs dom kan inte tillgodogöra sig dessa vitaminer lika bra som de naturliga som finns i färsk mat.

#7 Tack för ditt svar.
Jag har alltid kännt mig osäker på det här med ben. Men om jag räknar ut att min katt ska ha tex 100g ben i veckan, ska jag dubbla det då om jag ska ge vingar(eftersom dom innehåller ca 50% kött, 50% ben)? Ska jag dra av köttet på benen från det övriga köttintaget?

Ja :)
MVH Viktoria S

Det känns ju jättemycket att min ena katt ska äta 3 vingar i veckan. Den andra 2,5. Dom brukar få 2. :S

åtminstone 10% av den totala fodergivan ska vara ben

Ja och jag har 13% vilket för den ena blir 100g, en vinge väger ca 70g varav ben ca 35g. Tre vingar blir ca 105g ben.

Ja då blir det ju tre vingar/vecka….eller annat ben/brosk.😉

Ja det var det jag tyckte att det lät mycket.

Vi behöver jod på ett annat sätt än katter, då vår evolution stod vid havsstranden och våra förfäder, Homo Sapiens levde i rätt stor utsträckning av havslevande varelser.
Katter vad jag vet har väl i princip alldrig levt av havslevande föda?
Dvs äter man mycket fisk o skaldjur får man Jod automatiskt!
Nu skall ju katter ha varken fisk eller skaldjur.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.