[K] Fryst kött?
Finns det någon anledning att inte köpa köttet redan fryst om en ska ge katten BARF? Är ny och har inte börjat än men har förstått att köttet köpes färskt och sedan ska frysas ner i 3 dagar(?) för att sedan tinas i kyl över natten.
Är det för att det är billigare att köpa färskt? Eller köps maten färsk för att det är lättare att väga/dela upp maten? Eller för att köttet ska vara svenskt?
Tacksam för svar :)

Man köper oftast färskt eftersom det är det som det finns mest av i butiken….om man handlar i vanlig livsmedelsbutik. 😉
Köper man svenskt kött så behöver man normalt inte frysa det innan det ska ätas. Jag köper ofta större mängder och fryser in i småpåsar som jag sedan kan plocka fram efter hand.
Okej. Funderade mest över det då fryst kött i vissa fall kan vara billigare. Men som du säger, finns nog inte så mkt fryst hjärta och lever på willys :)
Visste inte att svenskt kött i regel inte behöver frysas. Frös i fredags morgon in svenska kycklingvingar, tänkte ta ut dem ikväll för att imorgon ge BARF för första gången till mina katter, ska bli riktigt spännande :D
Men regeln 3 dagar fryst innan servering gäller för utländskt kött då? :)

Kycklinglever brukar ofta finnas både fryst och färsk och den frysta är billigare.
Svenskt kött testas noggrant och därför kan man vara ganska säker när det gäller t ex salmonella. Utländskt kött är det mer osäkert med. Det kan vara exakt lika bra som svenskt men grejen är ju att man inte VET så det finns en osäkerhetsfaktor där.
För att bli av med de vanligaste parasiterna så skulle köttet behöva frysas ner till minst -20 grader och det är sällan vi har så kallt i våra frysar hemma.
#3 Okej, så då är det egentligen sak samma om jag fryser köttet eller ej. (fast det får en ju göra ändå, går ju inte att ha mat i kyl hur änge som helst)
Det säkraste är helt enkelt att bara köpa svenskt kött då :)