Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1257 ggr
[Elinors]
2013-07-25 17:00

Övergång från torrfoder till BARF/blötmat

Hej! Jag har läst lite nu och skulle vilja prova att BARF:a mina katter. Det är en bengalhona på 5kg (idealvikt 4.5kg) och en huskatthane på 6kg (ca, inte vägt honom på ett tag och han har gått upp, idealvikt 5kg). Honan har ingen sjukdomsbakgrund men hanen har det. I våras fick han återkommande urinsten. Han har vart fri från detta sedan vi började med RC urinary. Men vad jag förstått är det en ganska dåligt foder och jag kan få samma effekt med BARF eftersom vattnet i maten hindrar att nya kristaller bildas.

Båda äter just nu torrmat, inget blötfoder (hanen hade RC urinary blötmat i våras, men det var väldigt dyrt varför vi, i samråd med vet, bytte till torrfoder). Hur bör övergången se ut? Bör den ske med både blötmat och BARF? Hur lång tid bör det ta innan de helt kan gå på BARF? Ska jag börja att ge exempelvis kycklingvingar 1 gång per vecka eller kan jag göra det oftare?

Ingen av dem har stora problem med byte mellan olika torrfoder då detta gjorts en del. Men nu är det blir ju skillad att byta från torrfoder till rå föda. Hur har ni här på BARFifokus gjort?

Annons:
Upp till toppen
Annons: