Annons:
Etikett03-katt
Läst 4352 ggr
Lollo_Zimba
2013-07-11, 00:29

Kan BARF hjälpa min katt Zimbas inflammation?

Hej! Min fråga till er är om ni tror att BARF kan hjälpa min katt Zimba, lite bakgrundsfakta följer: (Hoppas ni orkar läsa :-) ) Jag har en ettårig MaineCoonhane som vi upptäckt lider av en ordentlig tandköttsinflammation, hela tandköttet både i över/underkäke är kraftigt inflammerat. Vi har varit hos veterinären som rensat tänderna, han hade dock ingen tandsten utan hon rensade "tandköttsluckor". Veterinären säger att det är vanligt med tandköttsinflammation hos katter, men ansåg att det här var en mycket kraftigare än vad hon har sett tidigare. FORL uteslöt hon dock. Jag har sen några månader även haft en känsla att Zimba är öm/irriterad över sina knälederna, då han gärna lägger sig ned och leker samt undviker att man rör honom över benen. När vi även upptäckte tandköttsinflammationen så har jag dragit slutsatsen att han lider av en allmän inflammation i kroppen. Jag kollade då upp innehållet på hans torrfoder (han har tidigare ätit torrfoder till 90%) och mot min förvåning innehöll den sädesslag till ca 60%. Vilket jag på direkten tyckte kändes väldigt fel och konstigt! Precis som hos människor med intolerans mot gluten med inflammation som följd borde väl även katter kunna drabbas av detta? Har nu googlat och läst på och hittat detta forum och känner att många verkar väldigt bra pålästa om katter och BARF! Jag skulle bli jätteglad och tacksam om någon har bra tips/förslag på om BARF eventuellt skulle fungera på min katts besvär? Eller om någon t.o.m har haft samma problem med sin katt. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Louise och Zimba

Annons:
Heffipeffi
2013-07-11, 13:56

Om infl i tandköttet och lederna hänger i hop kan jag inte svara på, men inte helt omöjligt. Däremot tror jag att BARF kan vara lösningen för båda problemen.

Lollo_Zimba
2013-07-11, 19:26

Tack så mycket för svaret! Ska börja med BARF och se vilket resultat det ger. Hoppas på det bästa!

elut
2013-07-11, 22:02

Om du går med i facebook gruppen "BARF och färskfoder till hund & katt" så finns de många kunniga människor där :)

'
Tror du får snabbare och fler svar där :)

Lollo_Zimba
2013-07-12, 10:15

Tack så mycket för tipset!

Praefatio
2013-07-14, 00:36

En tanke jag har är att katten borde ha rejält ont i sin mun och svårt att tugga. Kanske är det bra att i en övergångsperiod ge färskfoder istället, som är färdig BARF som är nermalen till färs, och som bara är att slicka i sig? Jag har själv haft tandköttsinflammation och skulle inte vara sugen på att gnaga på stora, råa ben då.

Jag har ju bara hund och har jättedålig koll på färskfoder till katt, visst borde det finnas?

KajsaMalin
2013-07-14, 14:28

T.ex. Vom og Hundemats kylling (kyckling) går bra att ge till katt, kanske även flera sorter men den vet jag går bra.

Annons:
Praefatio
2013-07-14, 16:00

#6 Ja, jag tänker också det. Kylling innehåller ju dessutom skrov (=ben) så då kanske man kan använda det som bas och tillsätta hjärta, lever etc själv, kanske grovhacka det. När inflammationen har börjat gå ner kan man börja ge mer stora bitar och ben och helbarfa om man vill.

Lollo_Zimba
2013-07-23, 09:19

Tack så mycket för svar! Vi har tagit bort all mat som innehåller spannmål och gått över till blötmat som endast innehåller kött. När tandköttet blir bättre ska vi nog testa BARF. Tack tack!

Upp till toppen
Annons: