Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1543 ggr
Sweelin
2013-07-21 22:27

Gör vi rätt?

Hej! Idag så bestämde vi att köpa lite kött till katterna då vi ska börja barfa dem och vi har läst inlägg, kollat matlistor och kollat youtube klippen från BARFmycat 🙂

Vi har två katter; den ena väger 7 kg och är en maine coon och den andra väger runt 4,5 kg och är en huskatt.  

Vi köpte mat för 313 kr och det blev 11 påsars mat av detta och då var det mycket hjärtan, lever och kotlettspill, grisfötter samt revben och tunga på City Gross. 

Så totalt så kostar katternas mat 29 kr om dagen i snitt 

Vi följde detta matschema som Robmel hade gjort och vi blev lite fundersam då de ska ha 805 g per dag totalt. 

Antingen köpte vi väldigt dyrt kött eller så gör vi helt fel. Ska katterna ens ha äggula på 40g varje dag? 

Varför delar man upp det på frukost och middagar, har det med att göra att köttet blir dåligt eller så?

Detta kommer att bli dyrt och det blev väldigt mycket mat i påsarna så jag vet inte hur jag ska tänka då deras mat kostar 15 kr totalt per dag i dagsläget.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Annons:
Nerdysiamese
2013-07-21 22:39
#1

har du fixat % av kroppsvikt? den står på 7% men det är ganska mycket för en vuxen kastrerad katt som bör ha mellan 2-3% av sin vikt och det blir 140-200 g per dag för din tyngsta katt.

Du måste ändra efter om dom är kastrerade och hur aktiva dom är, om dom är ute eller innekatter osv.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Sweelin
2013-07-21 23:02
#2

Min bebis som är 1,5 år vikt 7 kg, innekatt och medelaktiv till aktiv

Huskatten på 4 år med vikt på 4,5, innekatt och låg aktivitet.

Båda är kastrerade

Så vad tror du dom ska ha för slags gram mat då?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
2013-07-21 23:04
#3

Och hur lång tid brukar ni låta era påsar tina innan de ska serveras? Kvällen innan? Hur länge håller en påse i kylskåpet? :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Nerdysiamese
2013-07-22 00:16
#4

#2 jag skulle ha börjat på 3% då det är hanar och dom behöver då lite mer än honor men dom är kastrerade så det sänker energibehovet ganska mycket, så testar du och väger dom med jämna mellanrum för att se om dom går upp eller ner i vikt och justerar därefter vid behov.

med tining brukar jag ta fram morgondagens påsar på kvällen och lägga i kylen över natten, men ena hona är kräsen med kall mat så hennes portioner spolas under varmt vatten lite kort innan jag serverar dock.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Upp till toppen
Annons: