Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1576 ggr
Rafflan
2013-07-21, 02:05

Äta naturligt men inte röra sig naturligt?

Börjar med att säga att jag har inte plats/möjlighet att barfa så försök inte "tvinga" mig att börja med det tack, men har dock en fråga jag skulle vilja ha svar hur man tänker när man barfar :)

I det vilda äter hunden och katten kött, organ och gnager på ben/äter ben. Så det är ju den maten vi bör försöka efterlikna här i fångenskap. MEN i det vilda rör sig djuren så enormt mycket mer än dem flesta hundar/innekatter, mina djur rör sig inte i närheten så mycket som en varg/vildkatt som vaktar sitt revir/jagar och jobbar för sin mat. (mina hundar går 2-3 timmars promenad/dag)
Så ger jag dem så mycket mat när dem inte rör sig så mycket är ju risken att dem blir feta, då är det logiska att dra ner på maten men då finns ju risk för brister pga att djuren behöver få i sig en viss mängd av alla ämnen för att kroppen och organen ska fungera normalt?

Så hur tänker ni kring att ge mat i den mängd dem äter i det vilda i förhållande till att våra tamdjur inte motionerar och förbränner lika mycket som dem vilda gör? ger mindre mat med risk för brist? :)

Annons:
wesdi
2013-07-21, 10:01

😮 Jag får erkänna att jag inte förstår din fråga.

Mängd rå mat ges ju i förhållande till hunds idealvikt, aktivitet, förbränning mm. 

Så vad skulle vara annorlunda med att utfodra med BARF ?
Oavsett mängd mat så ser ju ägaren till att det är variation i köttslag, inälvor och råa ätbara ben, på så sätt får hunden i sig allt det nyttiga den behöver, och det på ett naturligt sätt med råvaror som inte har behandlats.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Tessera
2013-07-21, 19:44

+1 här. BARF är ju mat i samma PROPORTIONER som det naturliga bytesdjuret, inte samma MÄNGD.

Silvestris
2013-07-21, 21:08

Som sagt, mängden mat får man ju anpassa efter energiinnehåll och hur mycket energi individen behöver. Dock är det så att om man ger väldigt energirik mat behöver man kompensera för vitaminer och mineraler just för att man måste ge mindre portioner. 

NRCs normvärden (för att ta ett exempel) är anpassade efter matens energiinnehåll. Standardvärdena är anpassade för en kost som innehåller upp till 4000 kcal/kg. Ger man energirikare mat än så får man kompensera för det. Med tillskott om det behövs.

Upp till toppen
Annons: