Annons:
Etikett03-katt
Läst 1708 ggr
JpeW
7/18/13, 1:54 PM

Skillnad på kött och kött?

Hej alla kloka barfare!

För en månad sen hämtade jag och min sambo hem vår lilla bengalkattunge. Hos sin uppfödare åt han barf och torrfoder, hos oss har han fortsatt med barf och allt har gått jättebra tills häromdagen.

Då ser vi massa kladd i badrummet, då har kissen blivit lös i magen och inte fått bort allt från rumpan och då försökt smetat av det mot väggarna. Han är fortfarande lös i magen. Självklart blir vi jätteoroliga.

Någon dag innan han blev lös i magen gjorde jag en ny omgång BARF så han hade börjat äta den nya omgången, cirka tre portioner. Enda skillnaden var att jag blandade i högrev som en av köttingredienserna istället för endast kyckling. Min fråga till er är då om det är någon skillnad på kött och kött? Om de alltså kan bli dåliga i magen av ett oförsiktigt byte mellan dessa?

Också om jag borde ta honom till veterinär? Han har fortfarande väldigt god aptit trots magen, har inte tappat vikt och är fortfarande pigg och busig. Eller borde jag vänta några dagar och se om det går över av sig själv?

Tack för svar.

Annons:
Zabbio
7/18/13, 10:22 PM
#1

Rött kött och vitt kött är ju olika. Är hon/han ovan vid rött kött kan jag förställa mig att det blir lite obalans.

Håll koll så att lillen inte blir uttorkad eller får försämrat allmäntillstånd.

Diarre och kräkningar är ''normalt/ej alvarligt'' hos katt och hund (dvs inte så allvarligt i sig jämfört med vissa andra djur där det är ett akut symptom som omedelbart kräver veterinär vård) så det går att avvakta ett tag. Precis som med människor.

Om det håller i sig några dagar eller om allmäntillståndet dalar så ta in den till veterinär, största risken är uttorkning. Håll extra koll eftersom det är en liten unge, de har ju mindre vätskereserver bland annat.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

JpeW
7/20/13, 12:25 PM
#2

Han har alltid fått grytbitar av rött kött i barfen så enda skillnaden den här gången var att det endast var rött kött och inget vitt. Men kan ju vara det, bengaler är så känsliga. 

Tack för svaret! Han har redan blivit mycket bättre i magen och dricket duktigt så det är nog ingen fara 🙂

Upp till toppen
Annons: