Inhandlingslista
Hej!
Har för ett par dagar sedan fått hem min lilla bengalkisse som nu är 14 veckor gammal. Hos sin uppfödare åt han ROyal Canin kattungetorrfoder och barf. Barfen var nermald, alltså inga hela bitar. Nu börjar det snart bli dags för mig att göra min egna barf för första gången och har försökt läsa på så mycket jag kan, har bland annat läst boken "Barf - mat för en riktig katt". Är ändå nervös inför första gången man ska göra detta själv. Därför frågar jag er, vad borde jag handla in nu inför första gången? Och ungefär i vilka mängder om jag vill göra barf för en vecka och frysa in? Har tänkt stanna förbi ett stort Ica Maxi och se vad man kan handla in där, men tips på andra ställen för senare handling uppskattas också. Jag bor i Göteborgsområdet.

Prata med din uppfödare. Om hen ändå höll på med BARF borde hen kunna ge lite tips :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Räkna med ca 1,5 kg på en vecka. Kattungar kan få i sig rätt mycket mat. Köp lite blandat med ben, kött, lever osv. så ser du lite vad kattungen äter. Göteborgs Hund & Kattcentrum på Kastellgatan har en massa BARF-produkter. Njure och hjärta från gris brukar jag köpa på Coop Forum på Backaplan.

1,5 kg stämmer väl inpå vad min växande katt på 9 månader äter per vecka så det tycker jag också låter rimligt.
När det gäller inköpslista så brukar jag köpa det som för tillfället har ett fördelaktigt pris. Blir ofta t ex skivspill av fläskkött, hel fryst kyckling, lever + hjärta av olika djurslag beroende på vad som finns, tunga (oftast bra pris och är utmärkt muskelkött). Ja, det blir lite av varje.
Jag mal inte mitt kött för jag vill att katten ska få tugga så jag styckar upp och fryser in köttet i mindre bitar som jag tar fram och tinar efter hand. Ger t ex inte lever varje dag utan ca var 3 dag och då får han en ranson som täcker 3 dagars behov.
När det gäller ben så blir det oftast från kyckling eftersom de är lite mindre och mer lättuggade. Kycklingvingar och skrov funkar utmärkt men jag får banka sönder det lite grann och dela upp i lagom stora bitar.
Tack så mycket för alla tips! Hjälpte verkligen😃
Så nu är första omgången BARF iordninggjord (ca. 1,5 kg) och kissen verkar mer än nöjd!
Tyvärr blev det inget hjärta då de inte hade något på den butiken, jag fick väldigt konstiga blickar när jag frågade efter det. Ska hålla utkik efter det nästa gång.

Kan rekommendera City gross oxå då dom har väldigt mkt delikatesser för barf ätare :)