Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 3051 ggr
soolis
7/8/13, 1:43 PM

Mineralsalt

Läser i en tråd inne på kattforum.se där det rekommenderas mineralsalt i barf röror. Är detta verligen bra? Tycker inte det låter rimligt alls.🤔

Annons:
Tessera
7/9/13, 7:13 AM
#1

Det är jag…och jag baserar detta på dels Lisa Pierssons (http://www.catinfo.org/?link=makingcatfood#Lite_salt) och mina egna beräkningar. Min BARF innehåller för lite jod och därför tillsätter jag en kvarts-halv tesked mineralsalt med jod till 1,6 kilo. Utan att tillsätta detta innehåller den BARF jag gör under 0,6 mg/kg i torrsubstans vilket är minimumvärdet enligt FEDIAF för vuxna katter.

Helt subjektivt så slickar min Lord på nätdörren (som är utsatt för vind från havet) betydligt mer om jag glömt att tillsätta jod.

Silvestris
7/9/13, 1:11 PM
#2

Det behövs nästan alltid något slags jodtillskott när man BARFar i Sverige. Vi har jodfattiga marker vilket avspeglas i jodhalterna i maten vi producerar här. Själv ger jag jod i form av kelp, men joderat salt kan fungera lika bra det.

soolis
7/9/13, 2:15 PM
#3

#1 Tack för redogörelsen. Blev lite paff när jag läste det då salt inte är bra för katter i för stor mängd. Och har inte läst något om det här på Barf i fokus. Kan vara så att jag inte läst tillräckligt noga. 😕

#2 Var köper man Kelp och hur mycket sådant ska tillsättas isf?

Silvestris
7/9/13, 2:27 PM
#4

#3

Jag köper Kelp-tabletter i hälskostaffären. Lindroos Kelp. Hur mycket man behöver tillsätta beror på hur kosten ser ut. Ger man tex. en del havsfisk får man upp jodhalten därigenom och då behöver man inte ge lika mycket jodtillskott som om man inte ger havsfisk. Jag föredrar att räkna på det när det gäller just jod eftersom både underskott och överskott kan rubba sköldkörteln.

Jag följer NRCs norm som anger 1400 mcg/kg som rekommenderad jodhalt.

soolis
7/9/13, 3:57 PM
#5

#4 Tack, är inte alls bra på att räkna. Men ger ingen fisk då min ena katt är fiskallergiker. Så deras kost består av endast olika sorters kött. Är det per kilo räknat i en veckas giv eller per dag? Hur mycket ska man ge om katten väger 4kg och en röra för 7 dagar ser ut så här:

ca 500g muskel kött

ca 150g hjärta

ca 67 g lever (mindre vid lamm)

ibland något övrigt

samt benmjöl då mina katter inte är helt hundra med ben.

soolis
7/17/13, 3:48 PM
#6

Ingen som vet hur man ska räkna ut hur mycket jod (kelp) dem ska ha till denna röra? Utifrån NRC´s norm. Vore ytterst tacksam om någon kunde tänka sig att hjälpa mig. 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: