En mall för barfande
Ingen mer som tycker att de ska finnas en artikel eller någon mall som berättar hur mycket % på olika slags kött och hur man räknar då samt även 7 dagars schema och 10 dagars schema.
te.x
Matintag till hundar
När man barfar hundar räknar med att ge 2-3 % av hundens vikt, om hunden behöver gå upp eller ner baseras på hundens vuxen idealvik
Ifall hunden går upp heller ner räkna vad hunden är byggd för att väga
Man delar upp Hjärta, Lever, Kött och RBK (råa köttiga ben) då dem ska ha olika mycket av dem
Av hundens vikt i procent: (vet ej exakt va de ska ha)
Hjärta 10 %
Lever 8 %
RBK 20 %
Kött 80 %
En del ger också:
Grönsaker 5 %
Ägggula 5 %
Fisk 4 %
Om hunden väger 10 kg så är 3% 300 g. Hunden ska då ha 30 g om dagen. Man kan välja att ge en gång per dag eller flera och då delar man upp 30 g på så många mål man vill att hunden ska äta
sen kan man ge te.x hjärta för 3 dagar hur räknar man då, de vet ju inte ens jag hur man räknar.
Skulle inte någon vänlig själ kunna skriva en sån "mall" Så de inte blir så svårt för alla nya plus.
Och sen göra en för katt (ursäkta för de andra djurslagen som också blir barfade)

Man räknar ju såhär:
Tar min hund som exempel:
Hon väger 5,7 kg och jag vill att hon ska äta 3% av sin kroppsvikt.
5700 x 0,03= 171 gram/dag
Sen behöver hon ca 60% köttiga ben
171 x 0,60= 102 gram/dag
Och lever
171 x 0,05= 8,5 gram/dag
osv. Vill jag ge mer lever en dag och mer sällan så delar jag tex. upp veckogivan på 2 dagar. 8,5 x 7= 59,5
59,5/2= 29,7 gram 2 ggr/ veckan
Och så fortsätter man så.
De man brukar räkna på är ju dock kött, ben, inälvor och ev. grönsaker om man ger det. Sen gäller det bara att variera, tex. ge fet fisk en gång i veckan, behöver man inte räkna på, eller hur man varierar köttslagen. Och äggula tror jag ingen räknar på, det är bara som extra. Då kanske man ger 2 äggulor i veckan.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar