Annons:
Etikett03-katt
Läst 3083 ggr
Mymlan
2013-06-07 17:09

Möss

Ni som ger era katter möss hur många får de per dag/per vecka?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
Mymlan
2013-06-08 13:49
#1

Tack för svar..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

SE*BeautifulStars
2013-06-08 22:05
#2

Om man ger möss behöver man komplettera med något då?? Typ hjärta eller lever?? Hoppas du inte tar illa vid dig att jag snor din tråd lite TS 🙂 😇 😞

Har funderat på att föda upp möss eller råttor för att ge till katten 🙂, annars har jag planer på att föda upp kaniner och då kan man ju ge inälvor, mage o.s.v. till katten istället för att slänga det. Vilket är bra då man själv inte gärna äter sådant 😛

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Tazzar
2013-06-09 00:07
#3

Nu BARF:ar jag varken katter, eller matar djuren jag BARF:ar med möss. 

Men antalet möss per katt och dag, beror inte det mycket på kattens samt musens storlek och vikt?

#2 Ger man ett helt djur så behöver man väl inte komplettera med extra inälvor, utan det borde väl bli som en helt naturlig måltid? 🙂 Fast som sagt, så kan jag inte mycket om att BARF:a katter.


Mymlan
2013-06-09 00:48
#4

Det är vuxna möss vi pratar om….

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

jollycox
2013-06-09 20:59
#5

Det borde väl bli lika mycket som när man komponerar ihop barf själv. Räkna ut hur många gram katten ska ha per dag, väg mössen och ge så många som katten behöver.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mymlan
2013-06-09 21:16
#6

Var ju inte mkt hjälp för mig..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
Tazzar
2013-06-09 22:03
#7

#6 Förklara lite mer?


Kaiia
2013-06-10 00:52
#8

Vad jag vet brukar man säga mer eller mindre 3% av kattens vikt per dag.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

jollycox
2013-06-10 10:12
#9

#6 Var det inte till hjälp pga att du inte vet hur mycket katten ska ha per dag? Det beror på om det är kattunge, vuxen, väldigt aktiv, mer lat, dräktig, överviktig, underviktig osv. Till en vuxen brukar man säga att man ska ge 2-3% av kattens vikt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mymlan
2013-06-10 10:53
#10

Det är två katter som blir 1 år nu den 17/6 och den 20/8 ena kastrerad ar övervikt. Honan skall kastreras normal vikt, huskatter. Innekatter. Jag har även en 14 år gammal perser men tror inte hon bryr sig om möss, hon gör likadant med burkmat endast såsen duger. Men i o f vet man aldrig de kan överraska. Att räkna ut procent fixar inte jag. Tyvärr alla kan ej vara bra på allt. Hankatten är överviktig och behöver gå ner så vill även veta vilket kött etc är bra för han. Jag har provat kyckling halsar o vingar hur jag än serverar dem så slickar de bara på dem och går där ifrån.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Tazzar
2013-06-10 12:48
#11

#10 Vet du hur mycket de väger/ska väga i normalvikt?


Mymlan
2013-06-10 13:11
#12

Jag gissar att hankatten väger 5-6 kg   honkatten 3-4  Perser damen 3-4 kg

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Kaiia
2013-06-10 17:25
#13

Kan du väga katterna? När du börjar BARFa måste du hålla koll på vikten, om du ska öka eller minska mängden mat. Är du inte bra på att räkna borde du inte hålla på med BARF, då man måste vara noga att det blir rätt mängd av allting.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
Mymlan
2013-06-10 17:27
#14

De kommer även få det de äter idag men även få annan mat..

O varför skall man ej kunna få hjälp av andra då man är mindre bra på ngt?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Tazzar
2013-06-10 20:33
#15

Jag tycker också att man ska kunna BARF:a även om man inte är så bra med matematiken.

#12 Är det vikten katten ungefär borde ha, om den inte var överviktig, den som är det?


SE*BeautifulStars
2013-06-10 20:41
#16

Börja med att ge dem en mängd som dem äter upp och minska efter hand om dem blir feta eller smala 🙂 förslagsvis kan du börja med 150 gram mus vilket borde bli ca 3 st vuxna möss alt. 6 st små möss, men väg mössen så märker du hur många du ska ge.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Mymlan
2013-06-10 20:44
#17

Vikterna är vad jag gissar, håller jag dessa 2 unga i famnen då jag väger dem med mig själv på min våg så är jag sönder klöst då dessa hatar vara fasthållna. 14 åringen har alltid vägt mellan 3-4 kg närmare 4 kg, har haft henne sedan hon var 12 veckor gammal. Men det är mest de yngre jag tänkt prova möss se om de gillar det.. 

Hankatten kan väga mer än det som skrev men inte mkt mer tror jag..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

vinteralvan
2013-06-11 10:22
#18

Eftersom det verkar som du inte har tänkt att hel-BARFA så kan du väl prova att ge en mus eller två som godis då och då istället.

SE*BeautifulStars
2013-06-11 15:52
#19

En katt på 2 kg ska ha ca 60 gram BARF per dag, en katt på 3 kg ska ha ca 90 gram BARF per dag och en katt på 4 kg ska ha ca 120 gram BARF per dag.

Så även om du inte vet vikten så kan du prova med ca 120 gram per dag om du vill BARFa på heltid. Så kan du korrigera om du märker att katterna blir för tjocka. Till en början får du vänja över dem på mössen och ge lite då och då.

Annars prövar du att ge en mus då och då som godis och kanske ger det helt och hållet efter ett tag 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Gosis12
2013-07-03 16:15
#20

Ett tips på att väga en katt som vägrar är att väga katten i kattburen och sen väga buren och dra av skillnaden.

Stå på vågen med den tomma buren och sen med katten i buren.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Annons:
Gosis12
2013-07-03 16:17
#21

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Upp till toppen
Annons: