Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2274 ggr
kattig
2013-07-02 10:10

barf ibland? och njursjuk katt

Hej, väldigt nybörjare på barf, och försökt läsa om det ett tag nu och tycker det verkar väldigt krångligt och svårt att komma in i, men har lite frågor iaf!

Har en kattunge på 6 månader och en kastrerad hane på 5 år som är kroniskt njursjuk och väldigt petig i maten.

Han får njurdiet som både torrfoder och blötmat men är inte jätteförtjust i njurdieten och testat alla märken som dom har hos veterinären. För tillfället blandar ja lite av mjau blötmat i hans njurdiet för att få han att äta ordentligt!

Rått kött är han ju väldigt förtjust i och undrar lite om det är dåligt att ge en njursjuk katt rått kött eller inte? (han har bara fått smaka en liten tugga ibland eftersom jag är osäker på vad han ska få äta eller inte)

Sen om det är ok att barfa ibland bara? Och isåfall vad är bra att ge om man bara ger ibland? Läst att kycklingvingar och kycklinghjärta och äggula är gott/bra för dom? Hur ofta? Och åter igen, är det något en njursjuk katt kan äta?

Kattungen får mjau/bozita blötmat och jag brukar lägga ut lite torrfoder när jag inte är hemma så hon har nåt att tugga på under dagen.

Just nu bor min njursjuka katt hemma hos min mormor eftersom han vart lite hängig och inte haft så stor matlust och kan inte lägga ut mat under dan när dom e båda hemma eftersom dom har olika mat och han inte får äta vad som helst. (han trivs väldigt bra hos min mormor f ö :) blev genast piggare, undrar om han inte kanske lite trött på överenergisk kattunge :/ ) Lillkatten äter glatt upp både sin egen mat och hans annars :P

Annons:
Silvestris
2013-07-02 11:10
#1

Man ska vara noga med njursjuka katters kost. Både ägg, ben och kött är rikt på fosfor vilket inte är bra för den njursjuka katten.

Det går att BARFa en njursjuk katt, men då behöver man ta hänsyn till den njursjuka kattens särskilda behov. Det innebär bla. inga ben, sänkt kötthalt och en del tillskott. Det är bäst att kontakta en kostrådgivare för hjälp.

kattig
2013-07-02 11:20
#2

jao, menar du nån särskild kostrådgivare då? för dom hos veterinären säger strikt nej till allt annat än njurmaten :/ tog mej en stund att få dom att gå med på att jag kunda låta blanda lite av mjau blötmat i hans  njurmat för att få han att äta det.

dom säger ju att det räcker med njurmaten, även om han mest äter av torrisarna, trots att han ju behöver mycket vätska, och dricker ofta ganska dåligt :(

känns så ologiskt för mej att när han behöver vätska så mycket ska klara sej på torrisar.

Silvestris
2013-07-02 11:35
#3

En kostrådgivare som ägnar sig åt att sätta samman just hemgjord mat. Bara torrfoder är mycket riktigt inte bra (egentligen inte till någon katt) eftersom njursjuka katter utsöndrar större mängder urin än friska. De behöver således få i sig mer vätska än friska katter.

Upp till toppen
Annons: