Annons:
Etikett03-katt
Läst 1791 ggr
Beafer
6/28/13, 2:37 PM

Voh till allergisk katt

Jag har länge tänkt börja med BARF till min katt, men har väntat pga att jag är så rädd att göra fel. Nu har det visat sig att hon är allergisk mot något i sitt foder. Har rotat mig igenom foderdjungeln och inte hittat något bra.

Började bli lite desperat så nu köpte jag Voh 100% kyckling. Har läst mig till att man ska tillsätta ca fyra kycklinghjärtan/500 g foder. Stämmer det? Är det något annat jag bör tänka på?

Annons:
Nerdysiamese
6/29/13, 2:35 PM
#1

Det borde räcka fint.

Annat att tänka på är att många katter som precis börjar med att äta ben kan få förstoppningar så om du fasar med blötmat så minskar du risken för magproblem.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Beafer
6/29/13, 4:23 PM
#2

#1 Jag får inte i henne maten alls. Har provat strö över två olika sorters torrfoder och blandat i mjukmat. Hon har inte ätit sen igår. Bryter ihop snart!

Nerdysiamese
6/29/13, 4:27 PM
#3

http://www.hemfoder.se/standardt-tillskott-aptit-150-g/

Deras blodmjöl är till för kräsna djur och har funkat jätte bra på alla de katter som jag givit det.

Du får nog ge lite vanlig matom hon inte ätit på närmare ett dygn, och sedan kanske beställe blodmjölet och testa?

Annars brukar en extra äggula locka aptiten för många katter

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Beafer
6/29/13, 4:35 PM
#4

Ja, jag har precis gett henne mjukmat nu. Kände att jag inte kunde vänta ut henne mer. Men då provar jag att ha i äggula i färskfodret först. Och beställer hem det där sen. Vill bara att mitt lilla hjärta ska sluta klia på sig. Men tänkte på en sak, ägg är väl också en allergen? Vanlig eller ovanlig?

Nerdysiamese
6/29/13, 4:37 PM
#5

aldrig varit med om en katt som inte kunnat äta en enstaka äggula då och då, men jag är bara en person, mina erfarenheter sammanfattar ingen bra grund för statestik

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Beafer
6/29/13, 4:45 PM
#6

Jag har hört att ägg är en allergen, men aldrig hört om någon katt som faktiskt är allergisk. Så jag tänkte börja med att utesluta i den här ordningen: spannmål, fisk, kyckling, ägg. Dock så verkar hon ju rata allt jag försöker mata henne med som jag tror kan funka. Äter hon bara mjukmat så blir hon jättelös i magen.

Annons:
SuperLimm
7/1/13, 9:34 AM
#7

Testa att tillsätta lite benmjöl eller äggskalspulver till blötmaten och se om det blir bättre? Tills hon lär sig att äta kött menar jag! :)

Mvh Linn

Beafer
7/1/13, 12:34 PM
#8

#7 Äggskalspulver kunde man göra själv va? Ska man koka ägget först?

SuperLimm
7/1/13, 12:37 PM
#9

Har för mig att det kvittar om det är kokt eller inte. Jag körde äggskalen i mixer så blev de små, sen kan man mosa dom till pulver i en mortel tex.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: