Frågor, nybörjare
Har lite frågor då jag fått upp ögonen för BARF.
Ger VoH Lax morgon och kväll och min hund får köttben oftast en gång/dag samt lite torrfoder i aktivering dagligen. 2 gånger i veckan byter jag ut ett mål VoH Lax mot nötfärs + Laga Mat från Standardt.
Kan jag tillsätta rå äggula en gång/vecka utan problem?
Kan jag byta ut nötfärsen mot annat kött, och vad för kött går bra?
Kan jag mixa t.ex gurka och isbergssallad och morot och ge då och då i hennes mat?
Kan jag tillslut ge hälften VoH och hälften kött utan problem? Kan jag då tillföra mixad gurka/isbergssallad/morot då och då utan problem?
Hur mycket gram grönsaker ska det vara?
Vilken överraskning att du blev sugen på att ge mer variation än nötkött två kvällar i veckan, haha. Kunde jag väl aldrig tro!
Jag skulle vänta lite och se att magen inte protesterar efter några fler portioner nötfärs. Gick det bra med magen efter första nötfärsmåltiden? :)
Ja, äggula är ju rena hälsobomben så det ska inte vara några problem. Klart du kan byta ut nötfärsen mot annat kött! Lammfärs, fläskfärs, blandfärs, filé, grytbitar, kotlett. You name it. Bara att kika på innehållsförteckningen så att köttet inte är mörat eller innehåller kryddor eller annat. Det kan vara bra om man väntar ett par veckor eller så mellan varje nytt djurslag, så att du ser att det inte blir något tok med magen. Synd om man tillsätter en massa saker på kort tid och så ser man att det inte fungerar alls och sen har man ingen aning om vad det beror på. :) Hellre att man tar det lite försiktigare.
Det där med grönsaker har jag inte så stor erfarenhet av. Jag ger lite morot, gurka och bär utöver dagsgivan då och då.
Hälften hälften VoH och BARF går utmärkt. Man kan se det som att VoH är "komplett" och sedan räkna på BARF-delen för sig. Så 5 % lever, 5 % övriga organ, 70 % kött och 20 % ätbara ben räknat för hälften av Mollys vikt. Så får du hålla koll på bajset som vanligt. Hundar har ju olika behov så vissa behöver mer ben, andra behöver inte alls så mycket ben osv. Det märker man.
Viktigt att inte bara ge mer rent kött för kalciumnivån är viktig så ger du rent kött måste du även väga upp med kalk. Vad jag förstår är Standardts Laga mat ett fullvärdigt tillskott om man "bara" ger kött så då behöver man inte ge lever eller andra inälvor heller. Så det borde bara vara att köra på med Laga mat och kött om du inte vill/kan/har råd etc att ge ben och inälvor i "rätta" BARF-proportioner. :)
Himla tråkigt att VoH inte är tydliga med hur mycket av allt det finns i maten, för man vill ju kunna räkna på alltihop, men vi får tro att det är bra proportioner av kalcium, lever etc.
#1 Hahaha 😃
Igår fick hon nötfärs + Laga Mat och hon fick behålla maten :) Nyss var det dock 2 droppar blod i avföringen. Hon bajsade 2 normalstora korvar för att vara henne + en halv korv. Och i slutet av den halva korven kom det kanske 2-3 droppar färsk blod (drog på det med bajspåsen och det liksom flyttade på sig så det var färskt och rött). Eftersom hon åtminstone en gång/dag står och måste trycka ut avföringen så misstänker jag bristande blodkärl. Och så har hon fått köttben varje dag i 4-7 dagar nu och det kan ju göra magen hård så misstänker det med. I alla fall, torkade hennes rumpa och särade lite så jag såg mer inåt i rumpan och inget blod alls. Tog tempen som ligger på 37,7 så ingen feber och inget blod på tempen. Hon kastar runt sin strumpa som en dåre och härjar runt, vart ivrig av att se grannen osv så hon är inte påverkad alls. Misstänker som sagt bristande kärl då det finns mycket symptom på det :)
Okej, vad bra :) Ja, hon ska få nötfärs nu i en månad drygt sen får vi se vad jag hittar på!
Ja, gurka och äpple och banan får hon då och då redan :)
Tack så mycket :D
Tråkigt att höra om blodet, klart man blir orolig men det är nog ingen fara. :) Ja det låter bra! Hellre ge det tid och se hur det utvecklar sig när man introducerar ny mat, än att stressa. Jag är en sån som har så lite tålamod att jag måste hejda mig bland allt kött och reapriser och alla olika barf-korvar med olika köttslag… Du verkar mer förnuftig. 😃
#3 Jag försöker vara förnuftig, haha :P