Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2573 ggr
FlutterShy
2013-06-13 13:04

Barfa min hund

Idag hade jag tänkt börja att vänja min hund, en Bichon Havanais tik till att äta barf mat.
Vi kommer köpa "Vom og hundemat" tuber eller liknande och jag hade tänkt att jag skulle blanda det lite med hennes nuvarande hund foder. Sedan bara öka färsk maten och minska torrfodret. Sedan kommer jag nog lägga i lite annat, dock vet jag inte vad? Vad tror ni kan vara bra att använda om jag ska börja vänja henne vid färskmat som ser ut som en köttbit liksom, är det bra att använda kyckling, blandfärs, nån slags biff eller vadå? Tillagad eller rå, och då tänker jag mest på kyckling för att brukar inte det (i alla fall för människor) vara farligt att äta kyckling som inte är tillräckligt tillagad?

Vi kommer föda upp kanin för husbehov senare så hon kommer få kanin inävlor vi inte vill ha att mumsa på.

Någon ni vill att jag ska tänka på? Är nybörjare med det här BARF:ande. 😉

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Annons:
[Bolten]
2013-06-13 13:48
#1

BARF betyder att du bara ska ge rå föda. Kyckling ska du absolut inte ge tillagat om de är ben också, men rått funkar e mesta.

Hundarna har för kort tarmsystem för att ta upp kyckligbakterierna som kan vara farliga så de blir inte sjuka som vi människor blir.

Du kan ge de mesta till hunden, kyklinglår, fisk, grisfötter, inälvor, muskler, köttben osv. Bästa är att variera djurslaget så mycket som möjligt. Dock tycker jag att du bör börja med att vänja över till färskfoder och sedan börja vänja försiktigt till köttben så magen häger med =)

Lycka till!

Fenix_Chicci
2013-06-20 20:58
#2

Kaninben och kött är toppen! Kaninben är även bra nybörjarben då de är väldigt mjuka. Så jag tycker definitivt ni bör överväga att ge mer än bara inälvorna från de kaniner ni slaktar. 

Tycker det låter som en bra plan att börja med färskfoder och läsa på under tiden  och sen börja byta ett mål ibland mot egenkomponerat. 

Det kan vara bra att ge lite rött kött några gånger i veckan om man ger VoH, då den är kycklingbaserad. Rött kött är näringsrikare, det är nötkött, lamm och vilt som räknas till den kategorin. 

Proportionerna man brukar gå efter när man ger barf är 10% inälvor varav 5% lever, 15-20% ben (mer eller mindre beroende på hur hunden bajsar, det ska vara fast och mörkt. Är det för mycket ben blir det ljust och jättehårt, för lite ben så blir det mörkt och löst), och resten rent kött.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: