Prisskillnader
Hej!
Är det någon här som räknat ut eller vet på ett ungefär hur mycket det kostar att BARFA respektive ge blötfoder till hund/katt per månad/år?
Detta beror ju även självklart på hur mycket hunden/katten äter, men om man tänker i genomsnitt 🙂
Tack på förhand!
Det beror ju så otroligt mycket på hur mycket katten/hunden äter, vad man köper för kött och så. Jag baserar min mat på 'kattkorv' (70% kycklinghals och 30% kycklinghjärta, och tillsätter muskelkött, hjärta, lever och äggula och det kostar cirka 50-65 kronor för en sats på 1,6 kilo, som räcker 5-7 dagar för mina två birmabusar. Ibland kostar det säkert mindre, jag köper ofta kött med 'röda prislappar' och lägger i frysen, till oss eller katterna…och ibland kostar det säkerligen mer. Så, prislappen per månad och katt ligger på 100-200…vilket nog inte gör dig mycket klokare

För mig kostar det betydligt mycket mer då jag främst väljer ekologiskt kött i så stor utsträckning det går, så det har ju inte varit direkt ekonomiskt för mig att byta till BARF, men det hade jag inge illusioner om att det skulle vara heller när man vill utfodra ekologiskt.
för mig blir det nog iaf en 100 kr i veckan för en katt, så kring 900 kr i månaden sammanlagt för båda mina katter.
Medarbetare på Datorspel I Fokus

I runda slängar landar BARF:en för min hund på 300kr/månad. Ibland lite mer, ibland mindre. Skulle också kunna minska den kostnaden genom att köpa på mig mer kött vid extrapris osv, men jag är lite lat och vill kunna unna hunden variation.
Det skulle kosta ca 150-200kr/månad att ge samma hund ett majsfritt torrfoder. Så lite dyrare är det, men det väger helt klart upp för hur bra hunden mår.
Jag bor bra till och både "kattkorven', kycklinghjärtan och kycklinglever som jag köper är ekologiska. Tittar man på 'röda prislappar' kan man ha tur och få tag i riktigt bra ekologiskt kött till bra priser - jag har flera gånger fått tag på Bosarpskyckling med kort datum exempelvis. Och så har jag ju ganska mycket hjärta i min BARF, det är ju billigt och bra kött.

Ger ni något speciellt färskfodermärke eller köper ni kött direkt från hyllan i affären?

200kr i månaden, 2400kr/År, 6kg's mellanpudel.
Ger VoH, mamma har dock börjat ge henne min vovves Standardt och jag min vovve standardt med VoH och lite kanin då och då, menmen (:
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Jag har räknat ut att det kostar bara 120 kr mer att ge färsk mat än torrfoder. Vi brukade köpa en påse torrfoder i månaden för 600kr..
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"

#7 En påse för 600kr? Var det en riktigt stor påse eller ett väldigt dyrt torrfoder? 😛

#8 Påsarna är 15 kilos.. Har liksom 5 vuxna och en valp. :P
Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/
"The language of the heart can be understood by everyone"

#9 Oh! Då förstår jag 😛