Annons:
Etikett03-katt
Läst 3067 ggr
Kaiia
2013-06-10 21:19

Tandsten osv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni kollar på den här bilden, visst är det tandsten då på min katt? Det är liksom hårda gulbruna klumpar..

I vilket fall, han ska snart in till veterinären för att öronmärkas, och tänkte att han samtidigt skulle kunna få tänderna skrapade. Men jag vill ju naturligtvis inte att han ska få tandsten igen, och då jag har hört att kycklingvingar/lår är bra för tänderna tänkte jag höra med er.

Fråga 1: Skulle kycklinglåren hjälpa från början, eller måste jag ändå skrapa tänderna hos veterinär?

Fråga 2: Är det bättre eller sämre eller likgiltigt om jag ger lår istället för vingar?

Fråga 3: Hur mycket ska jag ge per vecka, om han annars har Mjau torrfoder framme jämt, får Mjau burkmat till frukost, och får gå ut och fångar möss och småfåglar där.

Muffe är en sexårig kastrerad kille. Vacker bondkatt. Han väger 5,2 kg, och har en bra vikt.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
Kaiia
2013-06-10 23:09
#1

Ingen?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Heffipeffi
2013-06-11 15:20
#2

Du kan redan nu börja ge ben. Har du tur så försvinner den befintliga tandstenen. Du kan ge vilka ben som helst, men om du inte gett ben förut kanske det är bäst att börja med mindre ben, typ kycklinghalsar eller vingar.

Kaiia
2013-06-11 19:58
#3

Han har ätit kycklinglår, och det funkar bra. Det verkar dessutom vara det som är lättast att få tag på, så det kommer vara det han får :)

Hur mycket ska jag ge då? För jag vill ju inte att hans näringsvärden ska försämras för att han får för lite annat jämfört med låren…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Kaiia
2013-06-13 10:40
#4

Om jag räknat rätt ska han, om man haft BARF fullt ut, få tre procent av sin kroppsvikt, vilket är ungefär 156 g/dag. Och sen eftersom han inte får BARF fullt ut så ska han ha 30% av det (?), vilket blir ungefär 50 g/dag.

Jag vägde ett kycklinglår, och det väger ungefär 100 g, så kan ska alltså ha ett lår varannan dag.

Låter det vettigt?

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Kaiia
2013-06-16 19:04
#5

Putt

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Upp till toppen
Annons: