Hur mycket mush till kattunge?
Jag har en liten kattkille på snart 5 månader som jag började vänja in på mush strax efter när han kommit hem.
Han älskar mush och äter bara det nu. Han har fått torrfoder för kattungar men det är slut nu och kommer inte ge torrfoder mer.
En äggula i veckan och jag har provat med en bit rå kycklingvinge, men mjölktänderna har han nog inte tsppat ännu så han leker mest med den.
Jag har givit 5 bullar om dagen men börjar undra om det är för mycket? Tycker att han fått en liten fettpåse på magen.
Han väger 3 kg nu och på påsen står att man ska ge 2-5%/dag. Det är inte till mycket hjälp tycker jag.
Hur många % av vikten bör en kattunge få?
Han är utekatt och ska kastreras i november.
Så… hir mycket mush ska jag ge honom per dag?
Agneta
Här är tips: https://www.mushbarf.com/sv/utfodring-av-kattungar/

#1: jag har läst det där men blir inte klokare.
Mellan 6 och tolv bullar om dagen låter mycket? Jsg vill inte att han blir tjock men ska han äta så mycket han vill 3 gånger om dagen? Jag vill ju inte svälta honom heller.
Hurvet man att han har normalt hull?
När är en katt vuxen?
Agneta
Jag tror inte att fem bullar, som du ger nu, är för mycket.
Jag ger gul Mush till vuxna katter. En boll innehåller ungefär 39 kilokalorier. Jag läste nånstans att en vuxen katts energibehov ligger på ca 50 kilokalorier per dag, men det beror ju på aktivitetsgrad o.s.v. En vuxen katt på 3 kg kan då äta ca fyra bullar.
Men en ung katt som växer och är mycket aktiv och som förmodligen inte har nått sin vuxna vikt behöver säkert mer.
En del tycker att kattungar och ungkatter ska få äta så mycket som de vill.
Om du ställer frågan på "katter" får du nog fler svar.
- Redigerat 2023-09-27 14:05 av [skyggis_tryggis]