Annons:
Etikett03-katt
Läst 544 ggr
Sandra12345
8/11/20, 10:15 AM

Mat till kattunge

Hej, jag har en tidigare tråd där jag haft problem med min lilla kattunge som vägrat all mat, gått ner i vikt, och visade sig ha mask. Hon vägrar fortfarande all olika blötmat sorter och torrfoder. Testat allt. De enda hon vill äta är nötfärs( jag steker), kycklinghjärtan är en stor favorit, kycklinglever. ( tillagade) Har ni tips på annan mat? Vilken mängd är tillräckligt för en kattunge på 12 veckor? kan dom inte få mask av rå köttfärs?

Annons:
bappelsin
8/11/20, 10:34 AM
#1

har du avmaskat? 
Har själv 3 katter, varav en nu är 14v och hade mask för 2v sen, och hon var dålig med att dricka vatten, äta mat och gå upp i vikt, men avmaskade och problemen försvann. :)

[[eskils_]]
8/11/20, 10:56 AM
#2

Stekt kött är nog inte så bra för små kattungemagar. Kokt är bättre.

Men vad åt hon för mat hos uppfödaren? Man brukar ju fortsätta med samma mat den första tiden efter flytten.

Undrar också som #1, hon är väl avmaskad nu efter att mask konstaterats?

Sandra12345
8/11/20, 11:18 AM
#3

#1 när fick hon tillbaka aptit efter avmaskningen? Ja min avmaskades hos veterinär i fredags, de kom ut två långa spolmaskar efter det, men inget mer än så. De la något medel i hennes nacke. #2 tyvärr var uppfödaren helt oseriös. Inget stämde av informationen hon gav. T.ex maten hon påstod att katten tyckte om att äta.. var inte sant. Att hon var avmaskad var inte sant. Hon var även ute trots inget vaccin..och sa att hon gav katterna hundblötmat!? De köpte inte jag såklart. Dock torrfodret hon sa att hon ger till katterna ville inte ens min katt röra.. testat 4 olika sorter torrfoder. Och blötmat olika, olika konsistens, smak och allt. Hon vägrade allt tills köttfärs kom in till bilden. Hon blev som en annan katt min sötnos

bappelsin
8/11/20, 11:23 AM
#4

hon fick tillbaka sin aptit rätt så snabbt.
pröva med barf då, om hon gillar mer naturligt kött, finns för kattungar :)

Björksätter
8/11/20, 3:21 PM
#5

Det är bättre att ge henne maten rå än tillagad. För att hon ska få i sig all näring hon behöver så måste hon få mer än det du ger nu. Om du vill göra egen barf med rått kött så behövs helst två köttslag varav det ena innehåller mer fett tex fläskkött. Lever ska du inte ge så mycket av då det innehåller mycket a-vitamin som de inte ska ha för mycket av. Hjärta behövs för taurin. Sen behövs kalk, antingen via ben tex kycklinghals eller benmjöl eller om katten får hård mage, kalcipos. Ägg, e-vitamin och till kattunge även blodmjöl. Om du söker bland äldre inlägg så finns recept utlagda på egen barf. Burmamys har många trådar om vad som behövs och varför, det finns filer som hon skrivit som är mycket bra. Även jag har en del äldre trådar med recept i.

Uppkatten
8/11/20, 10:46 PM
#6

Ge dock aldrig tillagade ben! De kan skada kattens mag- tarmkanal allvarligt.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
M
11/22/21, 8:38 AM
#7

Mush gul för katt ska även fungera på kattungar, mina älskar det!

--- MLie med tre underbara katter hemma

Uppkatten
11/22/21, 8:57 AM
#8

#7 Så här ett år senare får vi hoppas att katten är igång och äter igen. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

M
11/22/21, 8:59 AM
#9

#8: Oj glömde helt bort att kolla när inlägget var gjort xD

--- MLie med tre underbara katter hemma

Upp till toppen
Annons: