Annons:
Etikett03-katt
Läst 753 ggr
[hundpuss]
2020-03-14 18:39

Barfa bondkatter

Vi har två katter. Bor på landet. Vi har ingen kattlåda inne då katterna alltid är ute när vi inte är hemma. Självklart är de kastrerade och vaccinerade. Hankatten får alltid vinterförkylning. Den förklaring vi fått är att han har ett herpesvirus. Vi har alltid gett torrfoder för kastrerade katter från veterinär men jag tycker inte att det är ett bra foder. Hankatt är ett imponerande muskelberg. Honkatt är fet och ynklig. Hängbuk, näringsbrist. Honkatten får bara äta resterna då hanen vaktar skålarna. Vi har provat många varianter. Att gömma på hennes favoritställe, mata henne inomhus på särskilda tider när han inte är inomhus osv. Det vi upplever idag är att det torrfoder de får inte är bra. Vi vill barfa. Men vi arbetar heltid och katterna är utekatter. Hur ska vi utfodra dem så att BÅDA får vad de behöver.

Annons:
Björksätter
2020-03-15 19:34
#1

Lägg barf eller blötmat på flera ställen under dagen och mata honan separat morgon och kväll. Förhoppningsvis får honan i sig något då hanen inte kan vakta alla ställen samtidigt. De fångar säkert nån mus eller två under dygnet med som extra tillskott. Mina katter får mat 3 gånger om dagen. Tyvärr ratar den ena min barf numera efter att ha ätit barf under flera år. Hon har tröttnat. Idag får de 1 portionspåse mjau morgon, 1 mushboll till lunch och 1 portionspåse på kvällen per katt. De är perfekta i hullet och välmusklade. Jag har aktiva burmakatter som är innekatter men gör av med en massa energi ändå. Så om du matar honan inne med barf eller blötfoder så får hon nog i sig det hon behöver.

Upp till toppen
Annons: