Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 675 ggr
nightingale
2019-11-25 00:55

Allergisk/överkänslig katt

Hej, Jag har en ettårig katt som enligt veterinär har en överkänslig tarm (enligt biopsi och flertalet ultraljud). Jag har provat torrfoder efter torrfoder och inget har varit någon direkt framgång. Antingen får han väldigt fin päls men lös avföring eller så får han fast avföring men klåda i huden och tappar päls. Känns lite hopplöst men jag vill verkligen undvika att ge medicin. Men så har jag en vän som sa att det kanske kunde funka med färskfoder, vilket jag själv aldrig tänkt så mycket på tidigare. Så är lite inne på att prova det nu, och jag undrar om det är någon annan som haft framgång med färskfoder till en allergiker eller tarmkänslig. Tack på förhand! Charlotte

Annons:
Björksätter
2019-11-30 23:41
#1

En allergiker med stabil mage har jag haft. Jag hade honom på elimitionsdiet i 8 veckor. Då fick han ett köttslag som han inte ätit förut, älg blev det. Sen efter den perioden började jag sakta testa med fler köttslag. Hans symptom var att han slickade av all päls på magen vilket han slutade med under de 8 v. Jag har skrivit om honom i många trådar, Hubbe hette han. För att göra som jag måste du barfa, dvs göra maten själv. Ett tips är ju att ge probiotika samtidigt när du testar nytt foder.

nightingale
2019-12-02 21:22
#2

#1 Tack för ditt svar! Det låter ju faktiskt som att det finns hopp även för min lille krabat! Vad ger du för probiotika? 

Ska se om jag kan söka på Hubbe :)

Björksätter
2019-12-06 22:54
#3

Forti flura ger jag numera. Men jag gav det inte till Hubbe för han tålde inte kyckling. Hittade en sort utan kyckling hos veterinären, hette nått med Pro och var en vit förpackning med blå text. Ger alltid forti flura när jag byter matsort numera eller som en kur när nån av katterna verkar lite risig i magen.

Upp till toppen
Annons: