Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1106 ggr
Idada89
2019-08-04 19:49

Nybörjare med lite funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan. Jag tänkte böja barfa mina två katter, min tant på 14år som är överviktig och våran 10 månaders som är slank. Jag har köpt mush bollar i den gula förpackningen. Om jag har fattat det hela rätt så är de ca 1 boll per kg som gäller. Mina frågor och funderingar är: - läste nyss att mush inte räknas som helfoder och att jag behöver tillsätta kyckling hjärta stämmer det? -jag har svårt att förstå hur mycket kyckling hjärta jag måste tillsätta, hur räknar jag ut detta? - kan jag kombinera mush och blötfoder? Hur ska jag då räkna ut så de blir rätt mängd för mina katter? - kan jag ge min 10 månaders "fri tillgång" dvs att hon får äta så mycker hon vill vid varje måltid? - något mer jag lär tillsätta för att det ska bli komplett näringsintag? - om jag blandar mush och blötfoder, måste jag då fortfarande tillsätta ex kyckling hjärta? - finna det något annat jag bör tänka på? Tips? Råd? Bra att veta? Som sagt hur jag ska räkna och få allting att stämma har jag inte förstått o h kan inte heller få kläm på hur mycket jag än läser, så jag hoppas att nån kanske kan visa en uträkning eller ett bra sätt att räka och tänka på. Kram Ida, Ichigo och Doris -

Annons:
Anne.K
2019-08-05 14:42
#1

Mush Vaisto är ett färdigkomponerat BARF. Så det borde du kunna ge utan att tillsätta något extra.  Mush Vaisto finns för både katt och hund. 

Jag själv har hund och köper Mush Vaisto för hund och det är ett fullgott helfoder i alla fall. Samma borde väl gälla den som är för katt?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2019-08-05 14:43
#2

Men om det är mush korvarna du köper så behöver du komplettera. Men Mush Vaisto är helfoder och ska inte behöva kompletteras.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Björksätter
2019-08-07 09:32
#3

De ska äta 3-5% av sin kroppsvikt, idealvikt. Om du har mycket aktiva katter behövs 5% och har du soffpotatisar så räcker det med 3%. 3 bollar per dag fick mina katter, den aktiva 4. Musch vaisto är ett helfoder och kräver inget mer tillskott. En del katter blir hårda i magen av benmängden i. Om dina blir det så testa vita påsen som innehåller mindre ben. Jag brukar blanda påsfärgerna för att ge lite variation. Mina katter blir lätt hårda i magen så jag ger numera 2 påsar mjau och 1 mushboll per dag, eller byter en mjau mot egengjord barf.

Idada89
2019-08-07 09:53
#4

Tack för alla svar, jag har provat gett mina nu, ingen av dom var intresserad så jag blandade ut de i mjau, då åt dom lite, men lillen började kaskad kräkas ca 20 min efteråt och har sen dess vägrat äta mjau igen, så nu har jag tagit ett steg tillbaka och ska få henne att börja äta mjukmat igen och sen ska jag prova mush igen. Skam den som ger sig 😂😝

Björksätter
2019-08-07 14:20
#5

Ta det långsamt. Jag vande över min hona som inte var ett dugg intresserad på 2 månader. Blandade pyttebitar i blötmat en och ökade sakta. En dag valde hon helt plötsligt barf före blötmat.

Upp till toppen
Annons: