Annons:
Etikett03-katt
Läst 1169 ggr
mollyt
2/9/19, 8:27 PM

Pansteatit hos katt, erfarenhet?

Jag har en 8årig Maine coon som nu ligger inlagd. Han har under sina första år fått hemgjord BARF men sedan vi fick barn (3 år sedan) så gick vi över till att ge MUSH och ibland VomOgHundmat men bara MUSH sista året då jag inte velat ge kyckling. Han har sedan 1-2v haft ”hårdare fett” i ytan på hängbuken (kastrat-magen) men ätit, kissat och bajsat. I vilket fall, han tappade aptiten och när han hoppat över 2 mål så åkte vi till veterinär. De tog prover och röntgen som visade vätska i lungsäcken. Det har fortsatt tas prover och allt ser normalt ut bortsett från att sänkan är väldigt hög och idag hade han 39 i temp. Men, nu finns en misstanke om pansteatit. De ska ta prov på fettvävnaden. (De andra misstankarna har varit hjärtfel eller tumör med detta ska undersökas vidare med ultraljud på måndag.) Om det skulle visa sig vara pansteatit - är det någon som har erfarenhet av det? Vad blir åtgärden? Kan veterinären hjälpa mot infektionen och att vi ”bara” ser över maten igen? Jag kommer alltså inte(!) köpa färdigt färskfoder igen utan kommer återgå till att göra egen mat så jag har koll på innehållet.

Annons:
mollyt
2/16/19, 7:16 PM
#1

Det var inte pansteatit :)

Upp till toppen
Annons: