Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 1258 ggr
[~Kollen~]
2018-10-26 17:43

Valpgodis till tricks

Vill bara fråga lite jag är 12 år och jag ska få hund nästa år och jag undrar när det gäller träningen med godis hur mycket får hunden äta smågodis? Behöver jag ge hunden smågodis direkt efter varje trick? Vilket hundgodis är bäst? Kan valpar äta vanligt smågodis? Jag kommer använda godis före klicker så jag undrar lite jag har inte bråttom eller så. Förlåt om jag sa ”och” typ hela tiden.

Annons:
Sugar Mist
2018-10-26 18:07
#1

Jag tror du kan ha missuppfattat klicker lite, så tänker dra det lite snabbt. 
Klicker är egentligen ett ljud som ska betyda "Nu gjorde du rätt, nu kommer godis!", ungefär som när man säger "Bra!".
Anledningen till varför man använder klicker är för att klickern ger ifrån sig samma ljud och det är lätt att precisera precis vart hunden gjorde rätt.
Klicker är med andra ord ingen belöning i den form som godis är, utan det är ett "Bra!" i format av en liten dosa som ger ifrån sig ljud.

Ska du träna supermycket kan du använda valpens mat som godis, och så minskar du på nästa måltid helt enkelt.
Annars tycker jag att torkade kyckling/lamm/nöt kuber funkar prima det också, det går att köpa i storpack som håller hur länge som helst, fourfriends finns i de flesta butiker, om inte annat så finns de i Evidensias Veterinärkliniker. 
Såhär ser de ut: 
https://hallahund.se/produkt/four-friends-chicken-cube
Dom är verkligen yttepyttesmå och går att belöna med rätt mycket utan att hunden får i sig speciellt mycket :) 

I inlärningsfasen så kan man behöva ge godis efter varje trick, just för att de förstår inte. 
Sen när den verkligen kan tricket kan man börja minska gångerna man ger godis.

-

[~Kollen~]
2018-10-27 00:19
#2

Jaha okej

Upp till toppen
Annons: