Annons:
Etikett03-katt
Läst 1752 ggr
Dimocarpus
2018-10-04 21:54

Barf till "njurkatt"

Jag har förstått att man kan använda Felini Renal när man gör egen barf till en katt med nedsatt njurfunktion. Vad mer bör jag tänka på? För att både få ned protein och fosfat? 

Jag kan göra vanlig barf men hur ska jag tänka kring barf till en katt med nedsatt njurfunktion? 

Jag gör hellre eget än köpa våtfoder till katt med njursvikt eller njursjukdom. Men samtidigt vet jag egentligen inte vad som är bäst för henne. Att jag gör maten eller ge henne njuranpassad våtfoder (som jag misstänker att hon inte vill ha för damen älskar kött och gnaga ben)

Hjälp! 

Tacksam för svar!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
trollvilde
2018-10-05 10:48
#1

Jag tycker att du borde fortsätta att ge din katt barf. Även om katten är njursjuk behöver den fortfarande äta animaliskt protein och inte massa kolhydrater. Det man behöver minska på är fosforhalten i kosten. Man kan ge lättkokta äggvitor i maten för att ge protein, de innehåller obetydligt med fosfor. Felini Renal verkar vara ett lämpligt preparat eftersom det inte innehåller fosfor. Det är ju bättre att katten får äta den maten som den är van än att byta till ett torrfoder som de flesta njursjuka katter inte gillar vilket ger en onödig belastning/ viktminskning. Katten behöver också vätska även om den har problem med sina njurar och det finns ju redan i barfen!

Dimocarpus
2018-10-05 13:10
#2

Fast hög proteinhalt är inte heller bra. Jag är mer ute efter mängden i procent…. hur mycket fosfat ska det minskas? Hur mycke protein ska det minskas?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

trollvilde
2018-10-05 14:24
#3

Det är en missuppfattning att man måste minska på högvärdigt (animaliskt) protein till njursjuka carnivorer. Jag vet inte exakt hur mycket man ska dra ner på fosfor mängden, tyvärr, vet bara att det ska göras. Veterinärer kan dessutom skriva ut sk fosfatbindare på recept.

Dimocarpus
2018-10-12 06:49
#4

Jag har konsulterat dietist och veterinärer. Eftersom min katt inte har visat något symptom och bara har något förhöjd värden på kreatin så behöver jag inte göra något än. Det är ju rätt vanligt med barfkatter men däremot måste vi gå på regelbunden kontroll med henne. Det som är roligt är att mina andra barfkatter inte har något förhöjda kreatinvärden. Så det kan va något ärfligt också med hennes njurar. Däremot påpekar samtliga att inte ge något fosfatbindare när njurarna fungera bra för fosfatbindare kan skapa obalans och kan förvärra för njurarna. Nu ska jag bara ta det lugnt och njuta av livet som vanligt med henne. Jag får ändra kost senare vid behov.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2018-10-12 06:52
#5

Man måste utreda ordentligt när katten får t.ex. njursvikt, för att se när fosfatbindare behövs men i vårt fall behövs det inte än. Deras råd är att inte experimentera på egen hand med fosfatbindare utan att veta de exakta värden.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2018-10-12 06:52
#6

Man måste utreda ordentligt när katten får t.ex. njursvikt, för att se när fosfatbindare behövs men i vårt fall behövs det inte än. Deras råd är att inte experimentera på egen hand med fosfatbindare utan att veta de exakta värden.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
trollvilde
2018-10-14 13:40
#7

Jag skriver inte i tråden att man ska ge fosfatbindare på egen hand utan att det är något som en veterinär kan skriva ut på recept om det så behövs. Det är ju toppen att din kisse kan fortsätta med sin barf-kost!

Dimocarpus
2018-10-14 13:55
#8

#7 mina inlägg var inte riktat till dig personligen utan för andra som eventuellt läser denna tråd och precis som jag söker efter tips. Därför är jag noga med att vara extra tydlig i mina inlägg och inte bara här på barf.ifokus utan allmänt på sociala medier.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

trollvilde
2018-10-15 10:31
#9

Man kan hitta mycket nya forskningsrapporter om kattens olika sjukdomar via universitetsbibliotekens databaser😊

Dimocarpus
2018-10-16 08:01
#10

I know… Bara tiden inte finns för att gå igenom alla forskningar. Med heltidsjobb, fortbildning på universitetet och privatliv. 

Då gäller det att ta hjälp av andra som t.ex. arbetar professionellt och har erfarenhet inom det.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

trollvilde
2018-10-16 09:42
#11

Ja, trist nog räcker inte tiden till allt man vill göra! Jag har själv läst kostvetenskap i två år men det är ändå skillnad på katters behov, anatomi och fysiologi så det är ju en helt annan sak än människor . Finns det dietister för djur? Tror det är en yrkesskyddad titel.

vallhund
2018-10-16 09:51
#12

Prova att söka på BARFmycat, hon var Sajtvärd här tidigare o är väldigt insatt i BARF för katter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: