Annons:
Etikett02-hund
Läst 1144 ggr
broggoli
9/25/18, 5:41 PM

Färskfoder valp

Hej! Min valp gillar inte sitt torrfoder. Jag kollar på att byta till färskfoder, eftersom hon hittills älskat de små burkarna vi provat. De jag kollat på är antingen mush eller sund hundmat. Någon som har erfarenhet med att byta till färskfoder? Hon är 4 mån, labb/BC, och är ofta lös i magen. Hon äter nu Robur mother & puppy. Kommer hennes mage bli bättre, kommer det bli några problem med omställningen? Något annat märke ni kan rekommendera? Andra tips? Är det mycket bök med att göra iordning maten varje dag? Tack på förhand!

Annons:
kalindas
9/25/18, 6:20 PM
#1

Magen kommer blir bättre med bra foder. Både mush och sund hundmat är toppen. Var bara noga med att du köper fullfodret. 
Min hund med väldigt känslig mage äter Priima NK (grön korv), den funkar han bra på. Övrig mat spyr han ofta upp.

/Elisa

broggoli
9/25/18, 7:51 PM
#2

#1 Du tror inte det blir några konstigheter att byta fodret alltså? Lite oroligt att jag kanske fyller upp hela frysen med mat som inte kommer funka. Sund hundmat innehåller 50% våm, medans mush innehåller mest kött, men också lite andra saker

 (grönsaker, frukter och oljor 8 % (spenat, broccoli, sallad, kallpressad solrosolja), ägg < 1%.)

Är våm väldigt bra mat? Är de där 8% grönsaker dåliga?

kalindas
9/26/18, 9:09 AM
#3

#1
Är ingen expert på Barf, men tror inte det är någon fara att byta över ganska snabbt. Är du osäker kan du ju ge ett mål av den vanliga maten och sen det råa resten av tiden i några dagar. Du ser ju vad magen säger om det.
Vom  (obs inte fodret Vom) är bra mat, men ganska magert om jag inte minns fel, så jag hade nog valt Mush. Lite grönsaker är absolut inte fel.

/Elisa

Björksätter
9/26/18, 11:50 AM
#4

Vi bytte rakt av från torrfoder till färskfoder på vår hund då vi kom insåg att han var allergisk mot spannmål. Först fick han Nordic och sen gick vi över till Vom og hundmat. Han blev fin i magen, mådde jättebra och matvägrade inte en dag efter det. Bajset kommer bli mindre, du kan byta till minsta storleken på bajspåse.

Katti
9/26/18, 8:07 PM
#5

Byter man till ett bättre foder brukar det gå fint att göra det ganska snabbt. Men du kan ju ändå låta det gå några dagar så blir det snällare för magen! Du måste inte på något sätt var trogen en sort eller ett märke med färskfoder. Köp lite olika och variera är mitt tips!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jojaton
9/27/18, 11:53 AM
#6

#2 Våm är kanon för magen, men ganska näringsfattigt. Grönsakerna är inga problem, många hundar äter grönsaker som bukfylla.

Min hund är 16 månader, och har under det senaste året provat alla smaker hos Mush, alla hos Pondus, tre från Halla och en från Vom og Hundemat, han har aldrig haft problem i magen på grund utav foderbyte, även om han funkar bäst på Mush och Pondus.

Johanna - Instagram

Annons:
Upp till toppen
Annons: