Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1576 ggr
Birks_matte
2018-08-12 20:47

Kött-mala eller ej. (Katt)

Hej och tack för en väldigt bra sajt. Har läst på massor innan vi fick vår kattunge  Birk ( skogskatt-bondkattsblandis) förra veckan och fått massor av tips. 

Min fråga rör hur man ska göra med maten. Har läst att man ska ge ben och kött som de är, katten mår bäst av att gnaga och tugga benen och grönsaker är överdrivet. Sen har jag även läst att man ska köra ner allt i en köttkvarn med ben och grönsaker allt i lagom mängd och mala till ganska grov konsistens för det är bättre näringsmässigt.

Hur ska man göra och vilket är enklast för att få till alla näringsämnen de behöver?
I nuläget köper vi mush kattunge men skulle vilja hitta lösning där vi kan göra egen mat åt vår katt  då vi tror det är bättre än köpt mat, även om det är barf.

Tacksam för all hjälp./ Anna

Annons:
Björksätter
2018-08-14 16:11
#1

Jag maler och blandar ihop allt. Det går ju att skära portionsbitar och frysa men jag tycker det är snabbare och smidigare att mala och sen frysa mat för två dagar per burk. Fryser i små glassburkar. Grönsaker ger jag dock inte till mina katter. I en blandning får de kött, hjärta, lever, ägg, kelp, e-vitamin, blodmjöl och kalcipos som ersättning för kalk. Sen blandningen innehåller allt de behöver och jag har fött upp mina från kattunge på det.

Birks_matte
2018-08-15 10:06
#2

Björksätter, tack för svaret. Då fortsätter jag som jag gör. 👍

Tessera
2018-08-23 14:26
#3

Birmahuliganerna äter inte ben så de får malda ben, vilket gör att jag blandar röror. Benen, hjärtat och levern är mald, däremot är muskelköttet ofta i små bitar, så de får tugga lite.

Upp till toppen
Annons: