Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 954 ggr
Jossefina
7/6/18, 6:02 PM

Foder till balineskatt med gastritproblematik

Hej! Har fråga om fodertips. Jag har sedan länge kämpat med min lilla balines Indras struliga mage. Har tagit all hjälp som tänkas kan av mycket duktig veterinär på området - Anna Selin på Anicura/Gärdet/Stockholm. Det blev gjort gastroskopi, biopsier, dåliga tänder plockats bort (har haft henne inne för tandstensborttagning 3 gånger redan), antibiotika mot magsårsbaciller, kortison mot kronisk gastrit - inflamation i mage och tarm, diverse andra mediciner för att dämpa uppkomst av magsyra osv…. Nu har jag avrundat kortisonet då det inte verkar göra varken till eller från längre och det enda jag medicinerar med är Gavicon om Indra smackar och verkar ha uppstötningar, som alternativ prövar jag ibland Selicia kiselgel. Har haft som egen uppgift (utöver massa tålamod, medicinering och kräkstädning) att pröva oss fram till ett foder som hon kan tåla då gastriten misstänks uppkommit pga foderallergi. Indra är bara 3,5 år och varit dålig största delen av livet :( Det var längesedan hon fick torrfoder och hon tycks inte tåla att få hela bitar av något i magen utan bara våtmat som är mosig. Prövat olika producenter och produkter och försökt hitta de som består av endast en proteinkälla för att pröva oss fram. Kyckling, fisk verkar gå helt bort. Hade Majstors 'Vilt och grönsaker' ett tag och det funkade ok. Konstigt nog har de hela kuber av kassava i den annars patéliknande konsistensen. Man vet heller inte vilket vilt-djur som varje burk innehåller då de varierar med tillgång på råvara. Nu har jag senaste tre veckorna övergått till Purrrr Catz Finefood bestående av känguru som enda proteinkälla. Det verkar funka bäst hittills! Framförallt har hon väldigt god aptit på den vilket gör att hon går och äter ofta och ordentligt, det är väldigt bra när man har gastrit, och så är den mosig utan bitar i. Fetthalten är 6,1%. Hon var kräkfri en vecka men nu kräks hon igen varje dag. Kanske hade hon så god aptit att det blev för mycket mat på en gång för magen. Jag känner mig maktlös över situationen och vet inte vad jag ska göra. Har nu fått tips på Siames i Fokus om att fråga efter passande barf-recept. Någon som stött på liknande problem och kommit fram till någon bra lösning? Jag är desperat. Om det aldrig blir bättre kan vi inte leva såhär. Tacksam för alla möjliga tips, tankar, råd osv !

Annons:
Ary
7/6/18, 6:49 PM
#1

Jag hade börjat med att köpa Acidofilus fil (finns laktosfri), det hjälpte grannens katt jättemycket när den kräktes varje dag.

Indra tål inte fisk? Annars skulle du ju kunnat prova skonkost på kokt ris och fisk om hon aldrig ha fått det.

Jossefina
7/6/18, 7:06 PM
#2

#1 hej! Tack.. jasså, fil alltså? Vet du hur mycket och ofta dom gav? Jag har över lång tid testat att koka kycklingfileter, vitfisk, prövat med lite mosad potatis, alla möjliga sorters burkmat, mat för känsliga magar, olika proteinsorter. Vet inte vad som finns kvar som inte prövats.

Ary
7/6/18, 8:02 PM
#3

Ja det är min veterinär som rekommenderat det, 4 olika sorters bakteriekulturer i. Du kan börja med att sätta fram 0,5 dl 3 ggr om dagen och se hur intresset är. Katten som det gällde kräktes pga njurproblem som medförde magkatarr.

Björksätter
7/6/18, 10:44 PM
#4

Jag har haft en foderallergisk katt. Han spydde ibland men hade mest problem med att han slickade bort pälsen. Jag hade honom 8 veckor på älgfärs med tillsatt e-vitamin och kalcipos. Saknades ju en del i den kosten men 8 v är ok som elimineringsdiet enligt vet, dvs att kosten inte är komplett. Sen när jag skulle börja prova med annat köttslag så var det knöligt, han tålde inte kyckling, nöt, gris eller lamm. Fick tag på struts och det funkade. Kom tyvärr inte längre för han blev sämre i övriga problem så jag fick ta bort honom. Mitt tips är att hitta ett djurslag han aldrig provat och ge honom det i 8 v. Får du tag på lever och hjärta i samma är det bäst men det kan vara knöligt. Jag fick klara mig utan det i första kosten han fick.

vallhund
7/7/18, 2:57 AM
#5

Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig. Förra sajtvärden har en egen hemsida, BarfMyCat, hon kanske kan ge dig några uppslag?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pia-69
7/7/18, 10:29 PM
#6

Har du provat Fortiflora? Finns på apoteket! Probiotika för känsliga kattmagar.☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Upp till toppen
Annons: