Annons:
Etikett03-katt
Läst 3108 ggr
Björksätter
7/5/18, 8:56 AM

Vom kattmat

Är det någon som provat Voms kattmat? https://vomoghundemat.se/ratt-kattmat/ Det är bullar precis som Mush har. För min del är det endast den utan lax som är intressant dock för mina katter reagerar på fisk. Känns ju som bra komplement till Mush. Ni som är duktiga på näringsinnehåll, verkar det bra?

Annons:
Jojaton
7/5/18, 9:32 AM
#1

Vad jag förstått så är det inte tillräckligt med jod (tror jag det är?) för att täcka katters behov. Men jag är inte insatt i katters näringsbehov så det här är bara vad jag läst i förbifarten.

Johanna - Instagram

Pyttelite
7/5/18, 10:20 AM
#2

Det säljs som helfoder idag isåfall går försäljarleden ut med fel marknadsföring.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Jojaton
7/10/18, 8:20 PM
#3

#2 möjligt att de ändrat sen jag senast fick information - är som sagt ingen kattexpert 😊

Johanna - Instagram

Björksätter
7/11/18, 10:32 AM
#4

Som jag kan se så är detta foder nytt och verkar inte ha funnits så länge. Förr hade de kattmat som inte var fullfoder. Ingen som provat det än?

Björksätter
7/12/18, 8:45 AM
#5

Såg nu att Real också har ett färskfoder för katt. Fryst fullfoder. http://realfarskfoder.se/webbshop/kattfoder/exclusive-katt-20x200-g-4-kg/. Dock är det bara exklusive som är bra, den andra sorten innehåller melass. Men det tillverkas i Sverige och av svenskt och norskt kött, det låter ju bra tycker jag.

sofiian
7/16/18, 1:08 AM
#6

Vom og kattemat, samt Real färskfoder tillverkas av samma tillverkare och innehåller inte nog med jod för en katts behov. Tillverkaren har bekräftat detta senast i juli 2018 - även om de påstår att jod inte behöver tillsättas, vilket är rent ut sagt en lögn. Enligt FEDIAFs vetenskapligt belagda riktlinjer behövs jod och ett underskott kan leda till kroniska sjukdomar. Att de sedan vägrar tillsätta jod för att nå minimi-nivåerna är rent utav farligt och otroligt onödigt - det är inte mycket som behövs och om man håller sig vid de satta minimi-nivåerna riskerar man absolut inte överdosering av jod samtidigt som att man slipper risken för bristsjukdomar. Så nej, VOM og kattemat samt Real är tyvärr inte bra foder. :/

Annons:
Pyttelite
7/16/18, 9:09 AM
#7

Utan att veta vad tillverkaren sagt går det inte att dra någon slutsats alls. FEDIAFs rekommendation för Iodine ligger skyhögt över lägsta rekommenderade kvantitet och det är inte heller tydligt på vilka grunder man tagit fram rekommendationen. Däremot står det tydligt att man valt att överskrida rekommenderad kvantitet med 20% för att lägga sig på den säkra sidan dvs man känner inte till rätt nivå. Värt att tillägga är att för mycket jod är heller inte bra. VOM kattmat säljs som helfoder och är det fel borde försäljningsledet reagera.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


sofiian
7/16/18, 10:20 AM
#8

Exakt urdrag ur ett mail från tillverkaren: "Några säger att vi måste tillföra jod för att det ska kallas helfoder och det håller vi inte med om. Jod finns naturligt i fisk och skaldjur. Katter äter inte fisk och skaldjur egentligen eftersom det är ett ökendjur. Det är vi människor som hittar på att katter ska gilla fisk. Det är mycket Disney där katten leker med en fisk i akvarium. Precis som att hundar inte äter stora ben, de åt aldrig sina bytens stora lårben, om de åt ben så var det revben för att komma åt hjärta m.m. Men Disney har ju alltid visat hunden Pluto m.m. som äter stora ben och så nu tror de flesta att så är det. Lustigt hur det kan bli. Vi har pratat mycket med näringsexperter när vi har utformat våra foder såklart. Det är från Norska veterinär högskolan som receptet är utformat. Vi har även samtal med näringsexperter på Nordens Ark som tycker som vi. Ju mer likt det naturliga och det de åt i det fria, desto bättre. De har ingen vetskap om några sjukdomar alls som kommer från jodbrist. Speciellt eftersom jod naturligt finns i fisk och skaldjur vilket inte har varit kattdjurens naturliga föda alls." De tar alltså inte alls hänsyn till att katter äter dess bytesdjurs sköldkörtel (som innehåller jod), och de "norska veterinärer" de hänvisar till har till och med hjälpt till att utforma riktlinjerna som de nu verkar totalt strunta i. Det finns ingen forskning såvitt jag vet som visat att det är farligt om man skulle hålla sig vid FEDIAFs minimigräns för jod, vi vet däremot att brist på jod kan leda till hypertyreos. För mycket jod är också farligt såklart, men ingen har någonsin förespråkat att de ska pumpa in stora mängder jod i fodret. Det är konstigt hur endast en tillverkare vägrar tillsätta jod, när alla andra tillverkare av kattfoder verkar göra det (oavsett om det är torrfoder eller blötfoder). Sedan att försäljningsledet skulle reagera om det inte var ett helfoder - det har jag i flera år undrat nu varför det inte skett. Flera foderexperter (utbildade i katters näringslära) har påtalat deras brister men ingenting händer. I de flesta grupper jag är med i har dessa experter gett upp på att försöka prata med tillverkaren då de ändå inte lyssnar, och avråder istället bara folk som frågar från att köpa deras foder så länge de vägrar tillsätta jod. Men alla gör som de vill, personligen skulle jag inte vilja riskera mina katters hälsa, oavsett hur stor eller liten risken är.

Pyttelite
7/16/18, 11:41 AM
#9

Nja det finns väl en hel del att diskutera i denna fråga. Jag hade förväntat mig att få ett ungefärligt värde från tillverkaren avseende innehåll och då specifikt jod. När det gäller resonemanget avseende naturlig föda håller jag med om det fast kanske inte som tillverkaren tolkat det eller som många andra som förespråkar barf. Det är naturligt att katter äter spannmål eftersom deras bytesdjur till stor del äter den typ av föda och de flesta katter äter upp mer eller mindre det mesta av dessa djur bortsett från näbbmössen som de lämnar kvar eftersom de är giftiga. Katter har säkert ätit skaldjur bland annat i form av skorpinioner under sin ökenperiod och visst finns det fiskarkatter. Att katten skulle vara enbart ett ökendjur är också mycket diskuterat. De har hållit sig inom stora områden och har varit duktig på att anpassa sig framförallt till hur vi människor lever så hur katten left för 8000 år sedan är tämligen ointressant. Läser man FEDIAFs källa avseende jod finns det inte en entydig väg. Det är heller inte fullt klargjort hur jod påverkar våra katter (om man skummar igenom en handfull forskningsrapporter). Undersökningar av kommersiell kattmat har visat sig att innehållet av jod har varit både mycket högt och mycket lågt och variationen är framförallt stora inom blötmat. De är jämnare fördelning när det gäller torrfoder. När det gäller barf finns det egentligen mycket annat som inte är ” naturligt” att ge katter där finns oftast ko, gris, häst eller fårkött. Inga djur som katten har som bytesdjur. Däremot har samtliga djurslag fått berikad kosttillskott om de föds upp inom jodfattiga områden så risken är inte så stor avseende jodbristen vars rekommenderade värde man mycket väl kan ifrågasätta för expertisen är inte riktigt så ense. Att lägga på 20% bara för att är ju heller inte speciellt seriöst. Vad man vet däremot är att sköldkörtelproblem har ökat markant de senaste 30 åren och det är tveksamt om man kan förklara det via längre livslängd på våra katter. Det jag reargerar på från tillverkaren är främst brist på mätvärde och även resonemanget du hänvisar till men personligen tror jag inte att katter blir sjuka av voms mat och det finns ju även möjlighet att berika själv men då får man nog läsa på.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


trollvilde
7/16/18, 1:13 PM
#10

Hur vanligt är det att katter drabbas av hypothyreos på grund av för lite jod i maten? Jag har inte hittat någon uppgift om hur vanligt/ovanligt det är. Jod behövs för bildningen av hormonet tyroxin i sköldkörteln och det leder till underfunktionen. Det är väl hyperthyreos som är vanligt hos katter och det beror inte på jodbrist i maten. Katter som lider av giftstruma=hyperthyreos, överproduktion av tyroxin, får äta mat med låga halter av jod som en del av sin behandling. Det bästa är väl att ge sina katter en varierad kost och inte bara hålla fast i ett fabrikat!

Björksätter
7/16/18, 1:22 PM
#11

Tack för svar. Jag brukar göra egen barf till mina katter och tillsätter då 1 krm kelp i en blandning, för jodens skull. Jag har fått ett färdigt recept som jag följer då jag inte är så bra på att räkna. Under våren har jag haft problem med matvägran på min honkatt och min hankatt åt men försökte mest gräva över maten. När värmen kom i maj så vägrade bägge katterna min barf och åt bara mushbollen de får som lunch. Tyvärr kan jag inte ha dem på bara mush då de blir för hårda i magen. Så just nu får de 1 mush boll och två påsar mjau i gelé om dan. Ingen matvägran alls. Hoppas att de ska börja äta min egna blandning igen när det blir svalare då jag helst vill ge bara barf. Men går inte det så är det ju intressant med andra färskfodersorter.

Pyttelite
7/16/18, 1:24 PM
#12

Jag tycker att ni hellre ska se till vad era katter vill äta än att tvinga dom till något bara för att ni själva tror att det är bra för er.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


trollvilde
7/16/18, 2:58 PM
#13

Real färskfoders variant exclusive (den röda) innehåller ägg.  Ägg innehåller jod. Hur mycket ägg som ingår i Real finns det ingen uppgift om på förpackningen. Man kan ju ge äggula i sin egen barfblandning. Själv brukar jag variera mellan Mush, RealFärskfoder (röda) och Pure Naturals frysta korvar med malt grishjärta och kycklingkött med malda ben (blandar dessa sista två med varandra) och ibland får de vanligt våtfoder som Mjau.

Annons:
mollyt
7/18/18, 7:51 PM
#14

Tack för tips om Real färskfoder - något jag aldrig hört talats om. Jag har bara gett MUSH sedan jag slutade göra eget.

Heffipeffi
8/20/18, 1:33 AM
#15

#7 Hur menar du med att man lagt sig 20% över rek nivå? De har ju inte lagt full jod överhuvudtaget.

Heffipeffi
8/20/18, 1:37 AM
#16

#8 Du menar väl att för lite jod kan leda till hypotyreos? Inte hyperthyreos.

Pyttelite
8/20/18, 6:59 AM
#17

#15 Jag pratar om de rekommenderade riktvärdena som man lagt med en mycket stor säkerhetsmarginal.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: