Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1245 ggr
Sara_08
2018-05-22 09:02

Magproblem katt, utfodringstillfällen

Hejsan!

Har två katter på tolv år med motsatt problematik, en överviktig och en mager med magproblem. Jag håller på att fasa över till BARF (börjat med VOM) men undrar hur man ska tänka med utfodringstillfällen?

I dagsläget äter de båda i huvudsak veterinärrekomenderat skonfoder (torrt) i labyrintskål (eftersom min spinkis annars hetsäter och kräks) med tillägg av MJAU blötfoder där min spinkis bara slickar upp såsen och lämnar bitarna.

Jag är på jobbet hela dagarna och kan inte i dagsläget portionera ut många små mål mat och är rädd att färre större portioner kommer ge upphov till kräkningar hos spinkisen igen. Är det någon som har erfarenhet av detta och vad gjorde ni? Kan tilläggas att jag kommer måsta ha lite koll vid utfodring så att inte tjockisen äter allt i ett obevakat ögonblick!

Tacksam för svar!

Annons:
mostermimma
2018-05-22 10:59
#1

Jag hade två katter där hanen var väldigt glupsk och honan mer försiktig och inte sa ifrån om hanen åt upp hennes portion också. De utfodrades med Mush, vid tre tillfällen per dag och jag fick göra så att jag serverade dem maten i varsitt rum och släppte ut den glupska katten först när honan ätit upp sin portion. 

Detta fungerade bäst när jag tog bort torrfodret helt, då var honan hungrig när maten serverades och åt upp allt om än inte riktigt i samma takt som hanen. 

Det känns ju inte så optimalt men det kanske kan hjälpa dina katter lite på samma sätt som mina? Min hona kunde knapra torrisar innan, kanske sex bitar och sen rata Mushen pga "mätt". När torrisarna försvann åt hon fulla portioner Mush varje dag.

Sara_08
2018-05-22 11:09
#2

Tack för svar! Här är det tjockisen som hittills ratar BARF, spinkisen äter. Jag håller ju fortfarande på att fasa över men 4% av kroppsvikten hos smalis blir 120g när vi är klara med överfasning och det är MYCKET mat på en gång även på tre tillfällen och jag är rädd att han bara kommer sluka allt och sen kräkas upp det.

Vet du om magproblem kan bli bättre på BARF så att det kanske fungerar ändå? Annan blötmat, typ Mjau kommer upp igen om han äter för mycket direkt.

Björksätter
2018-05-23 18:52
#3

Vi ger våra katter tre mål om dagen. De får på morgonen, när vi kommer från jobbet och innan vi går och lägger oss. De får mush och egengjord barf. Hanen som har lätt att lägga på sig får 85 g omslagen och honan 120 g. De väger 5.2 och 4.8 kg. På denna mängd mat håller de vikten bra. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av katter som kräks så där har jag inga tips.

mostermimma
2018-05-24 14:45
#4

#2 mina har inte haft problem att äta tre mush-bullar per gång (de väger ju 25 g/st), som har varit maxantal per tillfälle. lika som #3 ger jag på morgonen, efter jobbet och innan sängen. och jag har haft dem sen de var små och honan ratade all blötmat, accepterade mush och torrfoder endast. den glupska hanen äter nog allt jag serverar :D

jag har ingen erfarenhet av magproblem, bara en stor tillförlit till att det bör funka bättre med barf då det är en naturlig kost. så klart att deras magar måste vänja sig vid ny kost då. han äter inte för snabbt?

Sara_08
2018-05-27 08:54
#5

#4 Det är det som är problemet, han äter snabbt och kräks sedan. Veterinären har förklarat att det beror på magkatarr som gör att de vill lindra magsmärtan genom att glupa i sig vilket de inte klarar riktigt.

Kan i alla fall uppdatera att övergången verkar gå ganska bra! Fem dagar in ger jag honom runt 100g MUSH dagligen och han kommer och säger till när han vill ha mer, han har dessutom ökat 100g i vikt (det ligger inom felmarginalen men ändå). Han verkar också piggare och ville leka imorse! Vår tjockis har faktiskt testat att äta lite MUSH han med så det går framåt. Satsar på att helt fasat över på MUSH när den andra blöt och torrmat vi har hemma är slut vilket borde bli inom någon månad.

#3 ska försöka göra så också, att utfodra tre gånger om dagen, sonen får då ge mat när han kommer hem från skolan så att det blir lite mer utspritt.

Tack för era kommentarer!

mostermimma
2018-05-28 11:01
#6

Jag kom att tänka på att jag alltid "mosar" mush-bollarna med lite vatten. Kanske 0,5 dl (svårt att uppskatta) till 2 bollar och sen blandar runt med en gaffel. Det blir då svårare för dem att äta så snabbt eftersom det är utspätt och att de inte får tag i så stora tuggor var gång.

Annons:
Upp till toppen
Annons: