Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 1591 ggr
Odd
2018-05-10 12:27

Ben till katt

Kopierar mitt inlägg från katter.ifokus. Min bror har en katt (ragdoll) som äter torrfoder och blötmat just nu. Han får dock problem med tänderna pga allt gojs som fastnar och går inte med på att få dem borstade, eftersom vår toypudel hade samma problem innan han fick färskfoder frågade jag om de kunde tänka sig att testa att ge Mush och ben istället för att se om det hjälpte. De är dock lite skeptiska och sa med en gång "Ben!? Till katt!?“, jag har läst någonstans att man kan ge det till katter, men är själv inte 100% säker så jag tänkte att man kan ju fråga här =) Kan man ge ben till katt? Vad för slags ben? Är det bra för tänderna? Hur ofta kan/ska man ge ben i så fall? Kan man ge ben även om katten fortsätter äta torrfoder? Hur vänjer man in en katt som är uppvuxen på torrfoder till Mush? Är det bättre för tänderna? Vilken sort är bäst? Fungerar det på samma sätt som till hund, dvs är det ett helfoder så man ger bara den mängd Mush som katten behöver och sen ingenting utöver det? Är det något särskilt man ska tänka på? Nu blev det många frågor, hoppas någon har ork att svara!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Björksätter
2018-05-11 12:17
#1

Hej Ben är inget problem att ge till katt men det ska vara mjukare ben, tex kycklingvingar eller kycklinghals, tunna revben från mindre djur går också bra. Mina katter får kycklinghals 1 gång i veckan. Det går även bra att ge segare köttbitar, typ grytbitar för att hålla ordning på tänderna. Kycklinghalsar och vingar går att köpa i frysen på djuraffären, Musch har bla påsar med det. Går utmärkt att ge ihop med annan mat. Tänk på att minska den andra maten dagen de får ben så de inte blir tjocka. Mina får sin hals till lunchmålet. Ge 1-2 gånger i veckan. Musch är ett helfoder så de behöver inget annat. En del blir lite hårda i magen av Musch pga mängden malt ben i. Vita påsen innehåller mindre mängd och kan vara bättre att ge om det blir problem med hård mage. Nån äggula i veckan eller extra fett på sidan av kan oxå hjälpa. Avföringen blir dock mindre och fastare av Musch, det är normalt. Den luktar mindre med vilket är ett plus :). Att vänja över kan ta tid. Ge lite och blanda med blötmaten. Öka mängden efterhand och till slut brukar de välja Musch för blötmat. Det går oxå att krossa torrfodret och strö över muschen i början för att lura dem att äta. En del katter behöver ingen övertalning, de gillar Musch på en gång :). Var envis, det går. Med min hona tog det 2 månader att vänja henne som ungkatt efter torrfoder och blötmat hos uppfödaren. Idag äter hon bara Musch och barf. Det är bättre för tänderna med enbart blötmat. Torrfoder hjälper inte tandhälsan även om många tror det.

Odd
2018-05-11 14:34
#2

#1 Tack för svar!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: