Annons:
Etikett15-problematik
Läst 1810 ggr
frijoh
2018-02-13 17:31

Tänder

Jag har vuxit upp med katter som ätit torrfoder och fåglar/möss ute hela deras liv och de blev 18+19 år. De hade hellre aldrig någon tandsten eller dyl. Nu har jag en katt på snart 2 år som vuxit upp på barf, och idag när jag kollade hennes tänder så var typ allt gult och luktade riktigt illa! Hur är det möjligt? Och jag ska kontakta veterinär, men tänkte fråga om någon vet vad det kan vara? Tandsten?

Annons:
vallhund
2018-02-13 19:19
#1

Det kan säkert veterinären svara på. Att BARFa sina djur betyder inte att man struntar i deras munvård.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dimocarpus
2018-02-14 06:02
#2

Barf är ingen garanti för toppmunhygien. Det är individuellt det där med munhygien. Om du t.ex. mal ner ben eller ger bara benmjöl i barfen så får ju inte din katt något att tugga på. Gammalt köttrester stannar kvar i munnen. Enda sättet att få bort plack är att borsta tänderna på katten dagligen, enligt studier. Behöver inte nödvändigtvis använda tandkräm men självaste mekaniska borstningen som gör att katten får bort plack och förebygga tandsten på så sätt. 

Din gamla katt "borstar" säkerligen sina tänder via att tugga ben på möss och runt träbitar och grenar. 

Det beror helt på hur du barfar. Jag barfar och borstar mina katters tänderna dagligen som hon flyttade in. Det hjälper en del då det bildar plack redan efter 12h efter en måltid så som våra tänder.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

frijoh
2018-02-14 13:57
#3

1# nej det vet jag, men tycker bara det är märkligt när torrfoderkatterna aldrig fått problem och så får min "barfkatt" det. 2# såklart ingen garanti, men trodde det var bättre för tänderna med barf iaf. Hon är också utekatt så hon äter möss/fåglar också. Ska boka tid hos vet och kolla om dom kan göra något. Tack för ditt svar :)

Dimocarpus
2018-02-14 17:38
#4

Många tandsjukdomar hos djur är fortfarande outforskade alltså, finns ont om studier. Det krävs ju pengar och vilja hos forskare att satsa på det. Därav ingen vet t.ex. varför vissa djur får Forl och andra aldrig trots bra kost. Tandborstning är det enda sättet att få bort plack och förebygga tandsten. Tyvärr inte ens plaque-off hjälper :(

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2018-02-14 19:34
#5

Instämmer helt med Dimocarpus, med tillägget att tandborstning inte är det enda som hjälper, att gnaga på ben hjälper också!😉

Dimocarpus
2018-02-14 21:14
#6

Burmamys, med risk för att folk tror att man ger katten ben att tugga på i stora mängder så med det är det bra absolut att erbjuda ben för tänderna men också tänk på att det finns mycket kalk i ben som t.ex. orsaka förstoppning.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
2018-02-15 14:29
#7

Helt rätt, ett kycklingen i veckan är lagom om man ger blötfoder. Den som ger MUSH behöver vara extra försiktig, då MUSH innehåller en del ben (i form av små benbitar). Så det är inte så lätt! Men tandborstning fungerar ju alltid, oavsett foder. Det gäller bara att få katten att gå med på det. 😉

Heffipeffi
2018-02-28 16:17
#8

Ger du katten barf så bildas mindre plack än om du ger torrfoder. Men katter är som människor. Vissa har större benägenhet för att få plack och att det förkalkas till tandsten. Det beror blå på saliven. Kanske fin nuvarande katt skulle haft ännu mer plack och tandsten om du gett torrfoder i stället.

frijoh
2018-02-28 18:37
#9

8# jo jag hoppas att det är så! Känns så mycket bättre att ge "riktigt" käk än torrfoder :).

vallhund
2018-03-01 11:25
frijoh
2018-03-08 21:30
#11

Fick svar igår då min misse röntgades i munnen och det var endast lite tandsten och en benflisa som hade fastnat i tandköttet. Så nu är allt frid och fröjd ;)!

vallhund
2018-03-08 21:56
#12

#11 Vad skönt! Tack för uppdateringen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: